Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOhna, Stein Erik
dc.contributor.authorHauge, Marthe- Synnøve
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:30Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:3303063
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783098
dc.description.abstractSAMMENDRAG Masterprosjektet har hatt fokus på hvilke erfaringer informantene hadde om barn som viser utfordrende atferd, på hvilken måte informantene arbeidet for å forebygge utfordrende atferd og hvordan det inkluderende fellesskapet på avdelingene ble ivaretatt. Problemstillingen: På hvilken måte arbeider pedagogisk leder i møte med barn som viser utfordrende atferd i barnehagen, og hvordan tilrettelegges det for et inkluderende fellesskap? Studien har tatt utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign, det ble benyttet intervju og tilgjengelig datamateriale fra et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom én barnehage, Pedagogisk-psykologisk tjeneste og styrket barnehage. Det ble tatt i bruk transkripsjoner fra fire månedsmøter fra prosjektet, og det ble gjennomført ett kvalitativt forskningsintervju av en pedagogisk leder fra prosjektet. Utfordrende atferd ble i studien beskrevet som et vidt område i barnehagen, da det finnes barn som har behov for støtte hele tiden og barn som har behov for støtte i korte eller lengre perioder. Det ble beskrevet hvordan informantene forstod og arbeidet med de to formene for utfordrende atferd, utagerende og innagerende. Den utfordrende atferden er knyttet til hvilke situasjoner barna står i og informantene påpeker at det er atferden som er utfordrende, ikke barnet. For å ivareta det inkluderende fellesskapet på avdelingene arbeidet de pedagogiske lederne med å ha lekegrupper, som gav personalet muligheten til å hjelpe enkelte barn i fellesskapet. Barnehagen har også et tett samarbeid med Pedagogisk-psykologisk tjeneste, hvor det viste seg at samarbeidet gav god oppfølging og støtte til de pedagogiske lederne og personalet i møte med utfordrende atferd.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvalitativ studie om barn som viser utfordrende atferd i barnehagen og pedagogisk leders forebyggende arbeid.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel