Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalø, Silje Eikanger
dc.contributor.authorLevik, Hege
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:32Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:50840984
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783101
dc.description.abstractElever på 10. trinn er blant de med lavest aktivitetsnivå blant befolkningen, som tyder på at kroppsøvingsfagets formål om å utvikle livslang bevegelsesglede ikke oppfylles. Flere studier tyder på at flere elever mistrives i faget, hvorav jentene mistrives mer enn gutter. Mistrivselen kan tyde på å ha sammenheng med et idrettspreget kroppsøvingsfag, samt et økt press knyttet til vurdering og karakterer på ungdomsskolen. Oppgaven tok sikte på å undersøke sammenhengen mellom trivsel, opplevd lærerstøtte og vurdering for læring i kroppsøvingsfaget, samt undersøke om det fantes eventuelle kjønnsforskjeller mellom de ulike variablene. Temaene er belyst i Fagfornyelsen. Det ble brukt en kvantitativ tverrsnittstudie, hvor datainnsamlingen foregikk ved bruk av spørreskjema med utsagn knyttet til trivsel, lærerstøtte og vurdering for læring. Utvalget bestod av elever på 10. trinn fra syv skoler i Rogaland. Totalt 332 elever deltok i studien. Resultatene viste moderat korrelasjon mellom trivsel og lærerstøtte og mellom trivsel og vurdering for læring, og sterk korrelasjon mellom lærerstøtte og vurdering for læring. Både direkte og indirekte positive sammenhenger ble funnet mellom alle variablene, med unntak av indirekte sammenheng mellom trivsel og vurdering for læring. Vurdering for læring hadde kun signifikant indirekte sammenheng med trivsel for jenter. Et idrettspreget kroppsøvingsfag i kombinasjon med økt press knyttet til vurdering karakterer på ungdomsskolen, kan tyde på å være de viktigste faktorene til redusert trivsel blant elevene, særlig jenter. Fagfornyelsen med økt fokus på dybdelæring, elevmedvirkning, samarbeid og vurdering for læring, kan muligens bidra til å øke både trivsel og bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget, så fremt lærerne er villig til å endre sin undervisningsstil.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleElevers trivsel og opplevde læringsmiljø i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel