Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThuen, Elin Marie
dc.contributor.authorDima, Emilia Storm
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:33Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:50167842
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783103
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan skolen arbeider med å fremme elevenes psykiske helse, og hvilken nytte elevene ser ut til å få av dette arbeidet. Bakgrunnen for studien er at psykisk helse er en økende helseutfordring blant barn og unge i grunnskolen. Dersom elever sliter med psykiske vansker kan det føre til nedsatt funksjonsevne og gå ut over mestring, trivsel og relasjoner til andre. Forskning viser at god psykisk helse er sentralt for elevers læring, utvikling og livsutfoldelse. Derfor er det trolig viktig at skolen fokuserer mer på psykisk helse, slik at sårbare elever blir oppdaget og får den hjelpen de trenger. For å svare på studiens problemstilling ble en narrativ litteraturstudie brukt. På bakgrunn av søkeprosessen og kriterier for inklusjon- og eksklusjonskriterier, ble syv studier inkludert som datamateriale i oppgaven. Funn fra den presenterte forskningslitteraturen viser blant annet at lærere ønsker mer kompetanse i å undervise om temaet psykisk helse, og oppgir ønske om bedre tverrfaglig samarbeid med andre instanser i møte med elever med psykiske vansker. Elevene derimot opplevde undervisningen som nyttig og lærerik. De lærte at stress er en del av livet, og hvilke strategier de kan benytte i vanskelige situasjoner. Elevene syntes undervisningen var interessant og de ønsket psykisk helse som et fag på timeplanen. Noe som indikerer at elever er åpne for slik undervisning, og at gjennom tilpasninger kan barn og unge i alle aldre lære mer om psykisk helse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan arbeides det med psykisk helse i skolen, og hvilken nytte kan elevene få av dette arbeidet?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel