Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorImsland, Inger Linn
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:33Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:6701316
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783104
dc.description.abstractDialogbasert undervisning er en sentral del av den norske læreplanen, og har i senere tid blitt et fremtredende forskningsfelt. Flere studier har vist at det skapes gode muligheter for læring når elevene er deltagende i samtaler, og at læreren har en avgjørende rolle i tilretteleggingen for slike samtaler. I denne kvalitative case-studien, blir en lærers undervisning studert gjennom 12 undervisningsøkter i matematikk. Undervisningen er basert på modellen utviklende opplæring, og det blir satt søkelys på lærerens bruk av samtaletrekk. Forskningsspørsmålet er som følger: Hvordan kan en lærers bruk av samtaletrekk invitere elevene til deltagelse i dialogiske helklassesamtaler i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk? Studiens funn viser hvordan læreren bruker ulike samtaletrekk og hvordan disse kan styre samtalen i ulike retninger og føre til at flere elevstemmer blir hørt. Flere dialogiske prinsipper og samtaletrekk som kan legge til rette for samtale og elevdeltagelse, ble observert. I tillegg ble det gjennom analyse av samtalemønster, sett at samtalen preges av oppfølgingshandlinger, i stedet for at læreren evaluerer. Lærerens egne refleksjoner rundt utviklende matematikkopplæring og observasjoner av tegn på at undervisningen følger denne modellen, er også en del av studiens funn. Prinsipper bak utviklende opplæring og bruk av samtaletrekk sees i sammenheng, og det tydeliggjøres at bruk av samtaletrekk i dialog passer inn i en kontekst med utviklende opplæring. Studien kan sees på som et bidrag til kunnskap om hvordan man som lærer kan legge til rette for et dialogisk klasserom, og hvordan en undervisning med utviklende opplæring kan bidra til å fremme et klasserom preget av samtale.
dc.description.abstractDialogic teaching is an essential part of the Norwegian curriculum and has recently been a prominent field of research. Several studies have shown that when students are participating in dialog, it may create productive opportunities for learning and that the teacher has a crucial role in facilitating these conversations. During this qualitative case-study, a teacher’s tuition has been examined through 12 sessions of mathematics. The tuition is based on the Zankov’s educational system, and it has been highlighted how a teacher invites her students to participate in whole-class discussions using different talk moves. The researched inquiry was as followed: How can a teacher’s use of talk moves invite students to participate in dialogic whole-class conversations in a classroom based on Zankov’s educational system? The findings show how a teacher uses different talk moves and in what way these moves may lead the conversation to different directions and help more student voices being heard. The findings manifest several dialogical principles and talk moves that may promote conversation and student participation. Additionally, communication patterns were analysed and showed that the teacher’s utterances are characterized by follow up actions, rather than being evaluating. The teacher’s reflections concerning developmental education, and observations that could indicate that the tuition is following this teaching model, are examined in the case study. Principles behind developmental education and the use of talk moves are put into context and make it clear that the use of talk moves in dialogs may be suitable for developmental education. The study may be seen as a contribution to how a teacher might promote a dialogic classroom, and how teaching based on developmental education may promote a classroom characterized by dialogue.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn lærers bruk av samtaletrekk i dialogiske helklassesamtaler i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel