Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJoner, Maya Dybvig
dc.contributor.authorLothe, Therese Borsheim
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:36Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8990223
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783107
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke hvordan lærerne tilpasser opplæringen for elever med svake leseferdigheter med fokus på 5. trinn. For å svare på problemstillingen var det nødvendig å få innsikt i lærernes erfaringer. Kvalitativ metode blir regnet som en velegnet metode for dette. Gjennom forskningsprosjektet Engasjer har denne studien brukt datamaterialet fra tre fokusgruppeintervjuer fra skolene som deltar i forskningsprosjektet. Forskningsprosjektet skal undersøke lesevansker på mellomtrinnet, og søker blant annet kunnskap om hva som kjennetegner effektive tiltak for elever med svake leseferdigheter på mellomtrinnet. Hovedmålet er å gi lærere mer kunnskap om lesevansker og effektive tiltak som kan settes inn for elever med svake leseferdigheter på mellomtrinnet. I alt fikk 11 5. trinnslærere formidlet sine erfaringer og opplevelser med tilpasset opplæring. De transkriberte intervjuene ble kodet og kategorisert for å finne forbindelser og sammenhenger i datamaterialet. Videre ble resultatene presentert og diskutert i lys av relevant teori om leseutvikling, lese- og skrivevansker på mellomtrinnet og tilpasset opplæring. Resultatene indikerer at ordavkoding og forståelsesvansker knyttet til dette er leseferdigheter lærerne observerer hos denne elevgruppen. I tillegg nevnes vokabular og bakgrunnskunnskaper som ferdigheter som kan påvirke leseforståelsen. Informantene viser til ulike måter å tilrettelegge for disse elevene i praksis. Inkluderingsprinsippet står sterkt hos informantene og de uttrykker at de ønsker å tilpasse opplæringen ut fra elevenes behov innenfor klasserommets rammer ved hjelp av digitale verktøy, lesestrategier og tilpassa tekster. Selv om inkluderingsprinsippet står sterkt hos informantene, gjennomfører to av skolene intensive tiltak utenfor klasserommet for de elevene som har behov for dette. Diskusjonen indikerer at lærernes forståelse av tilpasset opplæring kan forstås som en smal forståelse med elementer av en bred forståelse, knyttet til elever med svake leseferdigheter. Lærerne viser god kunnskap om denne elevgruppen, både relatert til ferdigheter og elevers følelser knyttet til dette. De har innsikt i hvordan tilpasset opplæring kan forstås, og hvordan man kan operasjonalisere dette. Samtidig etterlyses behovet for bedre materiell, flere ressurser og økt kompetanse hos samtlige informanter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan tilpasser lærerne leseopplæringen for elever med svake leseferdigheter på 5. trinn?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel