Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønneberg, Vibeke
dc.contributor.authorHansen, Karoline Tobiassen
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:37Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:9368153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783109
dc.description.abstractTilbakemeldinger er en viktig del av arbeidet med å utvikle elevenes skriveferdigheter. Det er forsket lite på tilbakemeldinger gitt på elevtekster skrevet av elever på barne- og mellomtrinnet, og på hvordan lærere prioriterer hva de tar med i tilbakemeldingene. Målet med studien er å bidra med mer kunnskap til dette feltet ved å besvare problemstillingene «Hva forteller lærere at de vektlegger når de gir tilbakemelding på elevtekster skrevet av elever som strever med skrivingen på 4. trinn?» og «Hva tenker lærere kjennetegner elever som strever med skriving?». Studien er en intervjustudie der fire lærere har fortalt om deres tanker rundt hva som kjennetegner elever som strever med skriving, og det å gi tilbakemelding på elevtekster skrevet av elever som strever med skrivingen på 4. trinn. Intervjuene ble transkribert, kodet og kategorisert for å gjøre analysearbeidet mer oversiktlig. Funnene er analysert og drøftet i lys av relevant teori om den proksimale utviklingssonen, gode tilbakemeldinger og elever som strever med skriving. Resultatene viser at lærerne har en bevissthet om at elever kan streve med flere deler av det som inngår i skriving. De viser også at lærerne opplever at muntlige tilbakemeldinger gitt underveis i skriveprosessen har best effekt. Skriftlige tilbakemeldinger gitt på ferdig tekster opplever de at har minst effekt. De er også opptatt av elevenes mestringsfølelse. Lærerne forteller at de gir mye tilbakemelding på tekstens lokalnivå (rettskriving, grammatikk og ordvalg), og det kan se ut til at de har mindre fokus på globalnivå (innhold og struktur).
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLæreres tilbakemeldinger på elevtekster skrevet av elever som strever med skriving på 4. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel