Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorÅdnanes, Lise
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:39Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:3315813
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783113
dc.description.abstractKartleggingsundersøkelser fra Trends in International Mathematics and Science Study viser at prestasjonene i algebra til norske elever på 9. trinn er svake. Hensikten med denne studien har derfor vært å undersøke hvilke strategier, utfordringer og muligheter elever har i arbeid med likninger. Forskningsspørsmålene har vært: 1. Hvilke strategier har elever i arbeid med likninger? 2. Hvilke utfordringer og muligheter har elever i arbeid med likninger? Studien har hatt en kvalitativ tilnærming og har bygget på oppgavebaserte intervju med fem elever på 9. trinn og intervju med deres matematikklærer. Datainnsamlingen ble gjort ved hjelp av strategisk utvalg og ved delvis strukturerte intervju. Analysen ble basert på transkripsjoner av intervjuene. En av de største overraskelsene i studien var at elevene hadde så mange ulike løsningsstrategier i arbeidet med likninger. Her ligger det store muligheter i å forstå tankegangen til den enkelte elev, og ikke bare presentere en løsningsstrategi. Gjennom oppgavebaserte intervju viste det seg også at elevene klarte å løse oppgavene ut fra sitt ståsted, når de fikk hjelp underveis. Mestringsfølelse er viktig, og holdninger spiller inn. Ikke alle elevene hadde i utgangspunktet en positiv holdning til likninger. Misoppfatninger er blitt viet en stor del gjennom de ulike leddene i studien, og flere misoppfatninger ble registrert hos elevene. Det ligger store muligheter for læring og mestring dersom en kan identifisere misoppfatninger hos elevene. Verdien i repetisjon ble også bekreftet. Med litt hjelp kom flere elever på sporet og var klare for å løse neste oppgave.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleElevers strategier i arbeid med likninger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel