Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLunder, Mari Markussen
dc.contributor.advisorRoland, Erling Georg
dc.contributor.authorGrude, Torunn Elisabeth
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:44Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:49581053
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783123
dc.description.abstractTema for masteroppgaven er lærer- elev relasjon i en kontekst der eleven har assistentstøtte store deler av skoledagen. Formålet med studien var å undersøke læreres erfaringer og refleksjoner rundt dette tema, for på den måten å identifisere faktorer som påvirker relasjonen, hva som kan være utfordrende og hva lærere gjør for å bygge relasjon til elever med assistentstøtte. Dette ga problemstillingen: «Hvilke oppfatninger har lærere av sin relasjon til elever som har assistentstøtte som en del av sitt opplæringstilbud i barneskolen?» Forskningsgrunnlaget er studier om bruk av assistent i skolen, og relasjonens betydning for læring, livsmestring og inkludering. Relasjonsteorien er basert på Piantas relasjonsmodell. Dette er en fenomenologisk inspirert, kvalitativ studie med en hermeneutisk tilnærming, der det er brukt kvalitativt forskningsintervju som metode. Utvalget bestod av seks barneskolelærere, som var kontaktlærere for elever som hadde assistentstøtte gjennom store deler av skoledagen. Gjennom studien kom det fram at betydningen av samarbeid mellom lærer og assistent og tilstrekkelig avsatt tid til dette skilte seg ut som en sentral faktor for lærernes relasjon til elever med assistentstøtte. Et annet hovedfunn var at det er store individuelle forskjeller mellom lærere i forhold til relasjonskompetanse og bevissthet rundt relasjonsbygging generelt og til elever med assistentstøtte spesielt. Det har også vært lite felles fokus på dette i lærernes utdanning og pedagogisk utviklingsarbeid ved skolen. Et tredje hovedfunn var at relasjonens betydning for inkludering og den psykologiske dimensjonen av inkludering kom lite til uttrykk gjennom intervjuene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLæreres oppfatninger av sin relasjon til elever som har assistentstøtte som en del av sitt opplæringstilbud i barneskolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel