Digital transformasjon i revisjonsbransjen
Abstract
Mye av litteraturen rundt digitalisering og revisjon omhandler hvilke fordeler og muligheter dette gir. Målet med denne masteroppgaven er imidlertid å få bedre innsikt i hvor den digitale transformasjonen i revisjonsbransjen står i dag, og hvilke faktorer som påvirker fokuset på digitalisering hos landets største revisjonsselskaper. Dette har ledet til følgende problemstillingen for oppgaven: Hvordan blir de fem store revisjonsselskapene i Norge påvirket av den digitale transformasjonen?For å besvare problemstillingen har vi foretatt en innholdsanalyse av selskapenes lovpålagte åpenhetsrapporter i perioden 2016 til 2020, og støttet dette opp med dybdeintervju av informanter fra KPMG, Deloitte, PWC, EY og BDO. Vi har tatt utgangspunkt i de tre komponentene i TOE-modellen; Technology, Organization, Environment (Teknologi, Organisasjon og Omgivelser), og drøftet sentrale drivere for digital transformasjon i revisjonsbransjen for hver komponent. Hovedfunnene i studien viser en endring i selskapenes digitaliseringsfokus de siste årene. I 2016 ble digitalisering omtalt som et satsingsområde, mens selskapene i dag omtaler digitalisering som en implementert del av selskapenes revisjonsmetodikk.Informantenes definisjon av digitalisering tyder på at dette er komplekst og at det kan være vanskelig å ta inn over seg at digitalisering krever endring av både forretningspraksis, forretningsmodell og verdisystemer.Våre funn viser at IT-infrastruktur er av mindre betydning for den faktiske digitaliseringen i selskapet, men at dersom denne er på plass, vil organisasjonen lettere ta i bruk digitale løsninger ved ytre press. Ledelsens rolle i digitaliseringen, samt dens evne til å bygge en kultur med rom for prøving og feiling er den mest avgjørende organisatoriske faktoren. Studien indikerer også at de viktigste omgivelsesbaserte faktorene, er forventninger fra markedet, samt presset om å være lønnsomme. De sterke regulatoriske kravene bransjen er underlagt, utpekes derimot som den største barrieren for digital transformasjonOppsummert er de omgivelsesbaserte faktorene driverne for digitalisering, mens suksessfaktorene for adopsjon av digitale løsninger knyttes til de organisatoriske faktorene.