Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjersti Balle Tharaldsen
dc.contributor.authorEmilie Marie Øglænd
dc.date.accessioned2021-10-06T15:51:16Z
dc.date.available2021-10-06T15:51:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:9744783
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788231
dc.description.abstractMålet med studien er å lære mer om hvordan man kan oppdage, se og forstå mobbing i barnehage rettet mot den nye aktivitetsplikten og voksenrollen. Studien skal rette søkelyset på pedagogers erfaringer og tanker omkring mobbeatferd og mobbing i barnehagen med fokus på den nye aktivitetsplikten og forebyggende arbeid mot mobbing. Denne studien er barnehageansattes tanker og erfaringer i praksis knyttet mot relevant teori. Relevant teori er brukt for å besvare problemstilling best mulig. Tidligere forskning på mobbing i barnehagen vil være en sentral del. I oppgaven vil også definisjon(er) på mobbing bli presentert, samt ulike former for mobbing. Forebyggende arbeid og tiltak mot mobbeatferd i barnehagen blir beskrevet til slutt i teoridelen. Studien vil være en case-studie der man studere grundig og detaljert eller isolert ett «tilfelle» (en viss person, gruppe eller fenomen. Case studier blir ofte definert som et fenomen, hvor en henter inn uendelig data. Et eks kan være livet i barnehagen, der man skal hente inn så mye data som mulig. En kan bruke intervju, observasjon eller analyser inne i case studier. Case studier kan også brukes på forskjellige måter, alt etter hvilken case studie du har. Jeg vil ikke gå noe dypere inn på de ulike case studiene, men fenomenologi og hermeneutikk blir presentert i metoden, da de begge er sentra innenfor kvalitativ forskning også case studie (Thagaard, 2018). Funnene i oppgaven viser at alle informantene deler nokså de samme tankene når det gjelder definisjonen på mobbing, men at det finnes tvil om barn i barnehagen er bevisste på om de mobber eller ikke. Det kommer frem ulike erfaringer og meninger omkring kjennskap til ny aktivitetsplikt og hvordan denne kan være med å påvirke mobbeatferd i barnehagen. På en annen side viste det seg at alle informantene ubevisst eller bevisst arbeidet for å forebygge mobbing. Dette kunne for eksempel være gjennom å lære barna empati, sosial kompetanse eller snakke om følelser gjennom ulike aktiviteter eller hverdagslige situasjoner i barnehagen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleAnsattes erfaringer om forebygging og håndtering av mobbing i barnehagen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel