dc.description.abstract | Begrepet inkludering er et overordnet begrep i den norske skolen og spiller en viktig rolle i
utdanningspolitikken internasjonalt også. Til tross for det, er det ingen enighet om begrepets
definisjon og begrepet forstås og tolkes ulikt. Lærernes rolle for utvikling av
inkluderingsbegrepet er avgjørende som et knutepunkt hvor de politiske idealene møter skolens
praksis. Derfor retter denne studien søkelyset mot lærernes forståelse av inkluderingsbegrepet
i skolen. Formålet med studien er å utvikle ny kunnskap som kan bidra som et ledd i utvikling
av inkluderende læringsmiljøer i skolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hva forteller
lærerne i grunnskolen om hvordan de forstår inkluderingsbegrepet, og hvordan vil kunnskap
om fortellingene kunne bidra i utviklingen av inkluderende læringsmiljø?
For å kunne svare på studiens forskningsspørsmål ble det brukt en kvalitativ metodisk
tilnærming. Datakonstruksjonen ble gjennomført via fem individuelle semi-strukturerte
intervjuer med lærere fra grunnskolen. Resultatene av studien viser at inkluderingsbegrepet
ble forstått noe ulikt. Lærerne forsto begrepet mest ut fra en sosial dimensjon hvor lærerne
var opptatt av elevens trivsel og elevens opplevelse av tilhørighet i fellesskapet, mens de i
mindre grad rettet oppmerksomheten til elevens faglige utbytte og oppnåelse. Lærerne knyttet
for det meste faktorer som begrenser læring og utvikling til elevens vansker eller diagnoser.
Funnene viser at i utgangspunktet mente lærerne at inkludering handler om alle barn, men i
praksis rettes lærernes fokus mot noen elever eller grupper av elever og deres individuelle
egenskaper. Dette antyder en bevegelse av å gå fra en vid forståelse av inkluderingsbegrepet
til en smal forståelse av det. Funnene viser også at lærerne opplevde å jobbe med utvikling av
inkluderingen under ugunstige forhold, med lite støtte, manglende ressurser, tid, og med en
ledelse som ikke tilrettelegger i tilfredsstillende grad. Derfor for å kunne utvikle inkluderende
prosesser i en vid tilnærming er det relevant at søkelyset rettes både mot endring av lærernes
forståelse, og forbedring av vilkårene de jobber under. | |