Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruin, Marieke
dc.contributor.authorRustemi, Dritan
dc.date.accessioned2021-10-21T15:51:11Z
dc.date.available2021-10-21T15:51:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82382917:22406482
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824581
dc.description.abstractBegrepet inkludering er et overordnet begrep i den norske skolen og spiller en viktig rolle i utdanningspolitikken internasjonalt også. Til tross for det, er det ingen enighet om begrepets definisjon og begrepet forstås og tolkes ulikt. Lærernes rolle for utvikling av inkluderingsbegrepet er avgjørende som et knutepunkt hvor de politiske idealene møter skolens praksis. Derfor retter denne studien søkelyset mot lærernes forståelse av inkluderingsbegrepet i skolen. Formålet med studien er å utvikle ny kunnskap som kan bidra som et ledd i utvikling av inkluderende læringsmiljøer i skolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hva forteller lærerne i grunnskolen om hvordan de forstår inkluderingsbegrepet, og hvordan vil kunnskap om fortellingene kunne bidra i utviklingen av inkluderende læringsmiljø? For å kunne svare på studiens forskningsspørsmål ble det brukt en kvalitativ metodisk tilnærming. Datakonstruksjonen ble gjennomført via fem individuelle semi-strukturerte intervjuer med lærere fra grunnskolen. Resultatene av studien viser at inkluderingsbegrepet ble forstått noe ulikt. Lærerne forsto begrepet mest ut fra en sosial dimensjon hvor lærerne var opptatt av elevens trivsel og elevens opplevelse av tilhørighet i fellesskapet, mens de i mindre grad rettet oppmerksomheten til elevens faglige utbytte og oppnåelse. Lærerne knyttet for det meste faktorer som begrenser læring og utvikling til elevens vansker eller diagnoser. Funnene viser at i utgangspunktet mente lærerne at inkludering handler om alle barn, men i praksis rettes lærernes fokus mot noen elever eller grupper av elever og deres individuelle egenskaper. Dette antyder en bevegelse av å gå fra en vid forståelse av inkluderingsbegrepet til en smal forståelse av det. Funnene viser også at lærerne opplevde å jobbe med utvikling av inkluderingen under ugunstige forhold, med lite støtte, manglende ressurser, tid, og med en ledelse som ikke tilrettelegger i tilfredsstillende grad. Derfor for å kunne utvikle inkluderende prosesser i en vid tilnærming er det relevant at søkelyset rettes både mot endring av lærernes forståelse, og forbedring av vilkårene de jobber under.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn skole for alle? En analyse av lærernes forståelse av inkluderingsbegrepet i skolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel