Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlikstad-Balas, Marte
dc.contributor.authorRamsdal, Susanne Sandslett
dc.date.accessioned2021-11-17T16:51:17Z
dc.date.available2021-11-17T16:51:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80375228:1901139
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2830162
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan kritisk skriving kan operasjonaliseres i norskfaget, i forbindelse med den nye læreplanen i norsk (LK20). Det overordnede temaet er kritisk literacy – et politisk og sosialt fenomen som handler om å kunne lese og skrive kritisk. Målet med kritisk literacy er å skape endringer i samfunnet gjennom språklige handlinger i tekster, og som kompetanse er kritisk literacy ulike måter å være kritisk på i møte med tekster. Den sosiopolitiske diskursen har mye til felles med kritisk literacy, og den innebærer å skrive kritiske tekster som adresserer politikk, makt, ideologier og sosiale forhold. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt den lovende koblingen mellom kritisk literacy og den sosiopolitiske diskursen, med mål om å svare på følgende problemstilling: Hvordan posisjonerer elever seg innenfor den sosiopolitiske skrivediskursen i sine redesignede tekster? Den nye læreplanen i norsk har innført kritisk tilnærming til tekst som et kjerneelement, og i denne masteroppgaven har jeg undersøkt om kritisk skriving innenfor den sosiopolitiske diskursen er en god metode for kritisk tilnærming til tekst. Fram til nå har det aldri blitt forsket på hvordan norske elever posisjonerer seg innenfor den sosiopolitiske diskursen, og studien i denne masteroppgaven har for første gang undersøkt hvordan elever posisjonerer seg innenfor den sosiopolitiske diskursen. Jeg har prøvd ut et undervisningsopplegg der elevene har redesignet en saktekst og skrevet den nye teksten innenfor den sosiopolitiske diskursen. Resultatene fra studien viser at elevene får til å skrive innenfor den sosiopolitiske diskursen, og det ser ut til at innholdet i elevtekstene svarer til de kritiske perspektivene i den nye læreplanen i norsk. Elevene inntar fortellerroller med makt, de adresserer lesere, oppfordrer til handling og belyser ulike sosiopolitiske forhold. Men, jeg måler at dette gjennomføres i en svak til middels grad. Poenget er uansett at den sosiopolitiske diskursen er til stede i elevenes tekster, men det må arbeides ytterligere med å konkretisere diskursen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKritisk literacy i norskfaget. Hvordan kan kritisk literacy bli en større del av elevenes skriving i norskfaget? En studie som undersøker hvordan 78 elever i en Vg1-klasse posisjonerer seg innenfor den sosiopolitiske skrivediskursen i sine redesignede tekster.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel