Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTarja Irene Tikkanen
dc.contributor.advisorAnne Nevøy
dc.contributor.authorVedvik, Aleksander Sesi Babajide
dc.date.accessioned2021-11-23T16:51:13Z
dc.date.available2021-11-23T16:51:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8525663
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831093
dc.description.abstractStudiens formål var å undersøke forholdet mellom lærerutbrenthet og komponenter av en samarbeidsorientert skolekultur blant grunnskolelærere 1.-7.. For å se nærmere på dette forholdet, ble det benyttet to undersøkelsesinstrumenter, «School Culture Survey» og «Copenhagen Burnout Inventory». Utvalget besto av N=253 deltakere som arbeidet ved skoler spredd jevnt utover landet fylkesvis. Deltakere ble invitert til deltakelse gjennom innlegg som ble lagt ut i interessegrupper for lærere på Facebook. Grunnlaget for forskningen var et forskningsbasert, konseptuelt rammeverk som dannet koblinger mellom opphavene for lærerutbrenthet og de ulike domenene av lærerens yrkesliv hvor utbrenthet kan forekomme (personlig, arbeidsrelatert og studentrelatert). For å besvare problemstillingen ble det benyttet deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyse og hierarkisk regresjonsanalyse. Av de seks skolekulturfaktorene, ble samarbeidsorientert ledelse og læringspartnerskap funnet å være signifikante forklaringsvariabler for en reduksjon utbrenthet for alle domenene for utbrenthet (personlig, arbeidsrelatert og studentrelatert). Kollegial støtte ble funnet å være en signifikant forklaringsvariabel for personlig utbrenthet. Av de individuelle faktorene inkludert i studien, ble utdanningsnivå funnet å være en signifikant forklaringsvariabel for studentrelatert utbrenthet. Funnene i dette studiet viser hvor viktige mellommenneskelige aspektene av lærerens yrkesliv er. Lærere trenger å bli gitt de nødvendige verktøyene og støtten til å lykkes i arbeidet med å utvikle positive og produktive lærer-elev og lærer-forelder relasjoner. Skoleledere må utvikle en bevissthet rundt egen ledelsespraksis og hvordan denne bidrar til forbedre lærernes arbeidsforhold. Resultatene fant blant annet det å anerkjenne læreres innsats, inkludere dem i beslutninger og å støtte forsøk på innovasjon i undervisningen som potensielle forbedringsområder. Det foreslås for videre forskning at det sees nærmere på konkrete tiltak i forhold til ledelse og læringspartnerskap som kan bidra til å redusere utbrenthet blant lærere.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to explore the relationship between teacher burnout and factors of a collaborative school culture among Norwegian elementary school teachers. To research the relationship, the study used two research instruments, the School Culture Survey and the Copenhagen Burnout Inventory. The sample included N=253 anonymous teachers near equally represented across the country. Posts put up on teacher interest groups on Facebook informed about study asked them to participate. The basis for the research was a conceptual framework that builds on research that identifies sources of burnout and their impact on specific domains of a teachers life. To answer the problem-setting of the study, descriptive statistics, correlation analysis and hierarchical regression were used. Out of the six factors measured in the School Culture Survey, collaborative leadership and learning partnership were found to significantly predict a reduction in burnout in all three domains of the Copenhagen Burnout Inventory (Personal, work-related and student-related burnout). Collegial support was found to significantly predict a reduction in personal burnout. Out of the individual factors included in this study, education was found to predict an increase in student-related burnout. The findings showi the importance of the interpersonal aspects of a teacher’s professional life. Teachers need to be given the appropriate tools and support to manage relationships with students and their parents in a positive and productive direction. School leaders need to increase awareness around how their own leadership practices and how it is contributing to better the work conditions of their teachers. The results found potential areas of improvement, such as acknowledgement of effort, inclusion in decision-making processes or being supportive of educational innovation, leaders could likely create an organizational environment which significatly reduces teacher burnout. It is therefore suggested for future research that specific behaviors and activities which could improve significant school culture factors are looked into.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleBurnout: A collaborative school culture as a resource for teachers
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel