Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNjå, Morten Bergsten
dc.contributor.authorLivastøl, May Lise
dc.date.accessioned2021-11-24T16:51:19Z
dc.date.available2021-11-24T16:51:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80375228:13629212
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831352
dc.description.abstractDet er en rekke muligheter knyttet til dataspill som en læringsressurs i skolen, og jeg ønsker med denne studien å utforske hvordan lærere og elever opplever å ta i bruk dataspill i norskundervisningen. Oppgavens overordnede problemstilling er: Hvordan opplever elever og lærere å bruke dataspill i norskundervisningen på ungdomstrinnet? Jeg undersøker elevers og læreres opplevelse rundt bruken av dataspill i norskundervisningen og knytter dette opp til spillbasert læring, spillkyndighet, lærerroller, og et kognitivt- og sosiokulturelt perspektiv. Formålet med studien er å undersøke hvordan man kan ta i bruk dataspill i norskundervisningen, og hvilke opplevelser lærere og elever har rundt bruken av spillbasert læring i norskfaget på ungdomstrinnet. Ulike teoretiske perspektiver, det kognitive og det sosiokulturelle, er sentrale for å forstå forskningsprosjektet. Prosjektet er designet som en kvalitativ case-studie, og for å ha relevante data som kunne belyse problemstillingen observerte jeg norskundervisningen i en ungdomsskoleklasse over 10 skoleøkter. Etter observasjonene var gjennomført, intervjuet jeg klassens to lærere og tre elevgrupper. Hver elevgruppe bestod av tre elever med ulik spillbakgrunn. Man kan konkludere med at elevers og lærernes opplevelse rundt å bruke dataspill i norskundervisningen på ungdomstrinnet er overordnet positive. Man ser at lærerne ser på dataspill som en mulighet for økt variasjon i norskundervisningen, men også som en ny måte å ta i bruk sammensatte tekster. Elevenes opplevelse om bruken av dataspill i norskfaget var at dataspill kunne gjøre kreativ skriving mer visuell gjennom dataspillets multimodale natur, og at dataspill var en fin variasjon og et avbrekk fra tradisjonell undervisning. Man burde utforske mulighetene dataspill har i norskundervisningen nærmere, fordi dataspill inneholder flere læringsprinsipper som burde bli praktisert i norskundervisningen oftere. Lærerrollen er også stadig i endring, og dersom lærerne skal utvikle seg i takt med samfunnet rundt burde de kunne være bevisst på egen rolle rundt arbeid med dataspill i undervisning.
dc.description.abstractThere are a number of possibilities related to computer games as a learning resource in schools, and with this study I want to explore how teachers’ and students experience using computer games in Norwegian teaching. The thesis is: How do students and teachers’ experience using computer games in Norwegian teaching in the secondary level? I examine students and teachers’ experience of the use of computer games in Norwegian teaching and link this to game-based learning, video game literacy, teacher roles, and a cognitive and socio-cultural perspective. The purpose of the study is to investigate how computer games can be used in Norwegian teaching, and what experiences teachers and students’ have around the use of game-based learning in the Norwegian subject at secondary level. Different theoretical perspectives, the cognitive and the sociocultural, are central to understanding the research project. The project is designed as a qualitative case study, and in order to have relevant data that could shed light on the problem, I observed Norwegian teaching in a secondary school class over 10 school sessions. After the observations were completed, I interviewed the class's two teachers and three student groups. Each student group consisted of three students with different game backgrounds. It can be concluded that students and teachers’ experience of using computer games in Norwegian teaching a secondary level is generally positive. It is seen that teachers see computer games as an opportunity for increased variation in teaching, but also as a new way of using complex texts. The students' experience of the use of computer games in the Norwegian subject was that computer games could make creative writing more visual through the multimodal nature of computer games, and that computer games were a nice variation and a break from traditional teaching. One should explore the possibilities of computer games in Norwegian teaching in more detail because computer games contain several learning principles that should be practiced in Norwegian teaching more often. The role of teachers is also constantly changing, and if teachers are to develop in step with the surrounding society, they should be able to be aware of their own role around working with computer games in teaching.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDataspill i norskundervisningen: En studie av hvordan elever i en ungdomsskoleklasse og to lærere opplever å ta i bruk spillbasert læring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel