Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJakobsson, Eva
dc.contributor.authorBakke, Kamilla
dc.date.accessioned2021-11-24T16:51:22Z
dc.date.available2021-11-24T16:51:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80599373:9962445
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831355
dc.description.abstractDenne masteroppgaven fokuserer på historisk fremstilling av kvinner. Jeg har undersøkt hvordan dette kommer til uttrykk i lærebøker for videregående skole, og hvordan dette har forandret seg i perioden fra 1950 til nåtid. Jeg har komparert seks norske og svenske lærebøker som utgjør det empiriske materialet i analysen Oppgavens problemstilling er: “hvordan har kvinner blitt presentert i historielærebøker fra etterkrigstiden til nyere tid?”. Den historiedidaktiske analysen fokuserer på hvordan lærebøkene fra tre tidsperioder fremstiller kvinner. Hensikten med denne oppgaven er altså først og fremst å undersøke hvordan kvinner blir framstilt i norske og svenske lærebøker. For det andre ønsker jeg å belyse utviklingen av hvordan kvinners liv framstilles i de aktuelle bøkene. Vil vi kunne se at bøkenes beskrivelser forandrer seg i tråd med hvordan kvinners stilling i samfunnet har blitt forandret? Forståelsen av fortiden påvirker hvordan et menneske forstår nåtiden og eventuelt hvilke forventninger man har til fremtiden. Hvordan kvinner presenteres gjennom opplæring og utdanning kan være med på å påvirke samfunnets oppfatning av kvinners stilling i både nåtidssamfunnet, men også deres posisjon i fortidens samfunn.
dc.description.abstractThis master thesis is focused on historical portrayal of women. I have assessed how this is expressed through high school history books, and how this has changed in the period from the 1950s until now. I have compared six Norwegian and Swedish textbooks which represents the empirical material for this analysis. The research question for this thesis is: “how have women been presented in history textbooks from the post-war period until newer times?” The history didactic analysis is focused on how textbooks from three different periods of time portrays women. The intent of this thesis is first and foremost to assess how women is portrayed in Norwegian and Swedish textbooks. Secondly, I am trying to shed a light on the development in how women’s life is portrayed in the textbooks in question. Will we find that the textbooks descriptions chances in the same manner that women’s position in society has changed? The understanding of the past affects how a person understands the present and possibly which expectations one has for the future. How women are being presented trough education can influence society’s perception of women’s position, both in modern society, but also their position in past societies.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleAlle kvinners historie?: En komparasjon av norske og svenske historielærebøker for videregående skole, 1950-2000-tallet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel