Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRussdal-Hamre, Briten
dc.contributor.authorAanensen, Elisebeth Tjøsvold
dc.date.accessioned2021-12-13T16:51:10Z
dc.date.available2021-12-13T16:51:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:50058325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834052
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne mastergradsoppgaven belyses temaet skrivestrategier fra både lærerperspektiv og elevperspektiv. Det foreligger en rekke forskning nasjonalt og internasjonalt som tilsier at det å bruke skrivestrategier har positiv effekt på elevers skriving, og formålet med oppgaven er følgelig å få dypere innsikt i hvordan norsklærere underviser i bruk av skrivestrategier, og hvordan elever selv bruker skrivestrategier i produksjon av tekster. Jeg har formulert følgende problemstilling for oppgaven: Hvordan underviser norsklærere på ungdomstrinnet i skrivestrategier, og hvilke skrivestrategier bruker elever i produksjon av lengre tekster? For å besvare oppgavens problemstilling har jeg valgt en kvalitativ forskningsmetode, og utvalget i oppgaven består av tre norsklærere og to elever med henholdsvis middels og høy måloppnåelse i norsk skriftlig. Min studie viser at de tre norsklærerne bruker eller legger opp til at elevene skal bruke skrivestrategier i undervisningen, men det snakkes imidlertid i liten grad eksplisitt om skrivestrategier. I likhet med Blikstad-Balas og Roe (2020) blir heller ikke formålet med skrivestrategiene forklart for elevene, og det samme gjelder nytteverdien av å bruke skrivestrategier i egen tekstproduksjon. Elevenes skriveprosesser illustrerer først og fremst hvor kompleks og mangfoldig skriveprosessen er. Til tross for at elevene har noe ulike utgangspunkt for å besvare skriveoppgavene, viser eleven med høy måloppnåelse en tydelig førskrivingsfase med synlige skrivestrategier, mens eleven med middels måloppnåelse i mindre grad bruker synlige skrivestrategier i førskrivingsfasen. I omarbeiding av tekstene, arbeider de to elevene på ulike nivå. Eleven med høy måloppnåelse arbeider i større grad med omarbeidingsstrategier på et globalt nivå, mens eleven med middels måloppnåelse stort sett gjør formelle endringer på et lokalt nivå. Mine funn samsvarer med forskning og de tre norsklærernes erfaringer om at elever med høy måloppnåelse har en aktiv og synlig førskrivingsfase, og eleven med høy måloppnåelse i denne studien arbeider dessuten grundigere på det globale nivået i teksten enn eleven med middels måloppnåelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSkrivestrategier på ungdomstrinnet: En studie av norsklæreres undervisning i skrivestrategier og elevers skrivestrategier i produksjon av lengre tekster
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel