Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBugge, Hans Erik
dc.contributor.authorHetland, Corina Gabriela
dc.date.accessioned2021-12-15T16:51:12Z
dc.date.available2021-12-15T16:51:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:90351906:10050136
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834561
dc.description.abstractTemaet for denne studien var voksne minoritetsspråklige elevers opplevelser og forventninger knyttet til gruppearbeid før og etter en intervensjon basert på samarbeidslæring. Hensikten med studien var å få mer innsikt i hvordan elever i denne kategorien opplever gruppearbeid og hvilke forventninger de har når denne metoden brukes i undervisning slik at metoden kunne bedre tilpasses deres behov. Med utgangspunkt i dette, ble følgende problemstilling formulert: «Voksne minoritetsspråklige elevers opplevelser og forventninger knyttet til gruppearbeid før og etter en intervensjon basert på samarbeidslæring» For å belyse studiens problemstilling valgte jeg å samle inn empiri gjennom et kvalitativt semistrukturert forskningsintervju som ga studien et elevperspektiv på temaet. Utvalget bestod av 17 informanter som gikk på norskkurs i voksenopplæring. Det ble tatt håndnotater av intervjuene som videre ble transkribert og analysert ved hjelp av meningskoding. Både teori og empiri ble belyst og drøftet gjennom analyse. Resultatene fra studien tydet på at voksne minoritetsspråklige elever foretrekker lærerstyrte undervisningsmetoder framfor mer elevstyrte undervisningsmetoder i klassen. De vil heller ha en lærer som er kunnskapsformidler enn en prosessleder. Dersom gruppearbeid brukes i læringsprosessen, har disse elevene klare forventninger til lærer- og elevrolle samt til undervisningssituasjon og vurdering. Resultatene kunne også gi grunnlag for å hevde at elever i denne kategorien forventer veldig strukturerte opplegg fra læreren som bør fortelle dem steg-for-steg hvordan gruppeprosessen skal foregå og oppgavene skal løses. Siden de har lite toleranse for tvetydighet og ambivalens, forventer de at læreren sjekker grundig kunnskapskvaliteten i grupper, korrigerer alle feil som eventuelt oppstår i og gi dem fasiter. Derfor fikk denne studien tittelet «Uten lærer er vi som foreldreløse barn» som siterer en informant og beskriver hvordan de fleste informantene egentlig opplevde gruppearbeidet. Forventningene knyttet til elevrolle hovedsakelig dreide seg om læringsmotivasjon og deltakelse. Det kom også frem resultat som kunne tyde på at gruppearbeid basert på samarbeidslæring kan være ganske utfordrende av varige grunner og at det bør brukes med omhu helst etter at de voksne minoritetselevene har blitt trygge på den «lærerstyrte» formen for gruppearbeid, og når deres språkferdigheter ligger på høyere nivå. Funnene fra denne studien anses som et nyttig bidrag til kunnskapen om dette temaet fordi den har et elevperspektiv.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Uten lærer er vi som foreldreløse barn" Voksne minoritetsspråklige elevers opplevelser og forventninger knyttet til gruppearbeid før og etter en intervensjon basert på samarbeidslæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel