Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNergaard, Svein Erik
dc.contributor.authorSortland, Kaja Mørland
dc.date.accessioned2021-12-15T16:51:15Z
dc.date.available2021-12-15T16:51:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8489414
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834562
dc.description.abstractBarn og unge tilbringer mye tid på skolen, hvilket gjør skolen til en arena som er sentral med tanke på lærings- og helsefremmende arbeid. Ifølge Opplæringslova skal skolen bidra til en helhetlig opplæring tilpasset elevenes evner og forutsetninger, samt til å skape læringsmiljøer preget av læring, helse og trivsel. Studiens overordnede hensikt var å bidra til økt kunnskap knyttet til temaet uteskole, som en av flere måter å variere undervisningen på. Problemstillingen ble lagd med utgangspunkt i studiens formål, og ble slik: «Hvilken betydning mener lærere at bruk av uteskole på mellomtrinnet kan ha for elevenes læring og helse? Til problemstillingen ble det også utformet fire forskningsspørsmål. Disse tar for seg forståelsen lærerne har knyttet til uteskolebegrepet, deres begrunnelser for bruk av uteskole, lærernes erfaringer med uteskole og hvilke utfordringer de møter på. For å belyse problemstillingen og besvare tilhørende forskningsspørsmål, ble studiens metodikk bygd på en kvalitativ fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Datagrunnlaget ble til gjennom å intervjue fem mellomtrinnslærere fra samme skole med utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide. Funn fra studien indikerer at lærerne hadde god forståelse for hva uteskole er. Studien viser til at å benytte uteskole i arbeidet for å fremme elevers læring og helse kan være betydningsfullt. Betydningen av uteskole ble synliggjort i form av at lærerne opptil flere ganger belyste ulike lærings- og helsemessige fordeler/muligheter med uteskole som arbeidsmåte og læringsarena. Det viste seg også at den største utfordringen lærerne møter på var at de sjeldent var mange nok lærere i forhold til antall elever.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKan bruk av uteskole fremme elevers læring og helse? Læreres erfaringer med uteskole på mellomtrinnet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel