Jagerflygere under den kalde krigen – en analyse av jagerflygeres minner fra tiden de tjenestegjorde
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvilke minner jagerflypiloter har fra tiden de tjenestegjorde under den kalde krigen. I oppgavens første kapittel presenteres oppgavens problemstilling: «Hvilke minner har jagerflypiloter fra tiden de tjenestegjorde under den kalde krigen?». Minnene til jagerflygerne er innhentet gjennom kvalitative forskningsintervju og videre analysert med narrativ analysemetode og drøftet opp mot minneteori. Teoriene som utpreger seg mest er «kollektive minner» av Maurice Halbwachs, Assmanns’ «kommunikative- og kulturelle minner», «multidirectional memory» av Michael Rothberg og ulike typer stillheter skrevet om av blant andre Alexandre Dessingue, Jay Winter og Ketil Knutsen.
I oppgavens siste kapittel blir problemstillingen besvart og oppgavens funn presentert. Det kommer frem at jagerflygernes minner er sammensatt av forskjellige type minner og at minneteoriene og begrepene som er brukt i oppgaven går inn i hverandre. I yrket som jagerflyger har det meste vært taushetsbelagt, likevel minnes de tiden i tjenesten på et meget detaljert nivå. Minnene deres er kommunikative innad i gruppen, men for oss som står utenfor gruppen har det vært stillhet, frem til nå. Kulturelle minner står også sterkt innad i gruppen, som for eksempel gjennom hvordan de snakker og ter seg, eksempelvis gjennom hvordan de håndterer fatale ulykker. Et annet funn er hvordan minnet av andre verdenskrig påvirker minnet om den kalde krigen og motsatt.
Denne oppgaven bidrar til å belyse jagerflygernes minner og gjør dem kjent for oss som står utenfor gruppen. Mange av disse minnene kunne ellers gått fra kommunikative minner innad i en lukket gruppe over i stillhet. Ved at de kommer til utrykk gjennom denne oppgaven er de med på å gi oss og vårt samfunn kunnskap og retningslinjer slik at vi kan orientere oss mellom fortid, nåtid og på den måten påvirke fremtiden. This master's thesis examines the memories of fighter pilots from the time they served during the Cold War. The first chapter of the thesis presents the thesis' problem: "What memories do fighter pilots have from the time they served during the Cold War?". The memories of the fighter pilots were obtained through qualitative research interviews and further analyzed with a narrative analysis method and discussed against memory theory. The theories that stand out the most are "collective memories" by Maurice Halbwachs, Assmanns' "communicative and cultural memories", "multidirectional memory" by Michael Rothberg and various types of silences written about by Alexandre Dessingue, Jay Winter and Ketil Knutsen.
This master’s thesis show that the fighter pilots' memories are composed of different types of memories and that the memory theories used in this thesis overlaps. In the profession as a fighter pilot, information and memories have been confidential, yet they remember the time in the service at a very detailed level. Their memories are communicative within the group, but for us who are outside the group, there has been silence, until now. Cultural memories are also strongly within the group. An example on this is how they talk and behave, for example through how they handle fatal accidents. Another finding is how the memory of the second world war affects the memory of the Cold War and vice versa.
This assignment helps to illuminate the fighter pilots' memories and makes them known to the public. Many of these memories could otherwise have gone from communicative memories within a closed group into silence. Their memories examined in this thesis give us and our society knowledge and guidelines so that we can orient ourselves between the past, the present and in that way influence the present and the future.