dc.contributor.author | Herigstad, Vilde | |
dc.date.accessioned | 2015-07-07T08:58:32Z | |
dc.date.available | 2015-07-07T08:58:32Z | |
dc.date.issued | 2015-05-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/286628 | |
dc.description.abstract | I 2013 ble læreplanen for norskfaget revidert. Gjennom revisjonen ble beskrivelsen av skriving som grunnleggende ferdighet konkretisert og kompetansemål ble revidert. Nå er det tydelig formulert i læreplanen at elevene skal skrive tekster som er relevante for norskfaget. Denne studien ser nærmere på fagtekstskriving på ungdomstrinnet. Problemstillingen er: Hvordan forholder norsklærere seg til endringene i læreplanen i norskfaget? Denne problemstillingen favner både hvordan norsklærere forstår det å skrive norskfaglig relevante tekster (forskningsspørsmål 1) og hvordan norsklærere legger til rette for norskfaglig relevant skriving (forskningsspørsmål 2).
Bakgrunnen for endringene i læreplanen i norskfaget er basert på resultater fra skriveforskningsprosjekter som KAL, SKRIV og Normprosjektet. I tillegg har evalueringen av Kunnskapsløftet fra 2006 hatt innvirkning på endringene i faget. Disse rapportene, samt teori om fagrelevant lesing og skriving, skrivestrategier, skriveprosessen og vurdering danner teorigrunnlaget for analysen.
Denne studien baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode. Gjennom intervju med norsklærere på ungdomstrinnet har denne oppgaven sett nærmere på hvordan lærere forholder seg til endringene som har blitt gjort i læreplanen. Det ble valgt dybdeintervju for å få innsikt i informantenes refleksjoner og erfaringer. Studiens data baserer seg på materialet fra intervjuet. Intervjuene har blitt transkribert til fullstendig tekst og funnene i intervjuene er flettet inn i analyseteksten.
Norsklærerne som har blitt intervjuet i denne studien, er gjennomgående positive til endringene som har funnet sted i læreplanen. Dette er en forutsetning for en vellykket implementeringsprosess. I tillegg til å være positive til den nye læreplanen, viser informantene god forståelse av hva endringene dreier seg om. De har god kjennskap til hva som er nytt i norskplanen. For eksempel er de særlig bevisste rundt fokus på skrivehandlinger, formål med skrivingen og skrive til en mottaker.
Videre har studien vist at forståelsen av hva norskfaglig relevant skriving er, kan variere fra informant til informant. Analysen viser også at det er lettere for lærerne å peke på hva som er norskfaglig relevant, dersom de kan ta utgangpunkt i en eksamensoppgave fra våren 2014. Dette kan derfor være grunn til å tro at når lærerne får se eksamensoppgavene fra våren 2015, vil de få en enda bedre og bredere forståelse av hva norskfaglig relevant skriving kan være. Norskfaget er mer enn et redskaps- og støttefag, og dette kommer tydeligere frem gjennom fokuset på norskfaglig relevant skriving.
Informantene som har deltatt i studien viser at lærerne forholder seg seriøst til endringene i læreplanen og de uttrykker vilje til å endre praksisen sin slik at undervisningen skal være i tråd med den reviderte læreplanen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | fagtekst | nb_NO |
dc.subject | fagtekstskriving | nb_NO |
dc.subject | skrivestrategier | nb_NO |
dc.subject | modelltekst | nb_NO |
dc.subject | læreplanrevisjon | nb_NO |
dc.subject | grunnleggende ferdigheter | nb_NO |
dc.subject | lesevitenskap | nb_NO |
dc.subject | literacy | nb_NO |
dc.title | Hva innebærer det å skrive norskfaglig relevante tekster? Norsklæreres forståelse av og respons på endringer i læreplanen. | nb_NO |
dc.title.alternative | What is involved in the writing of texts relevant to the Norwegian subject? Teachers of the Norwegian subject's understanding and response to the changes in the curriculum. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040 | nb_NO |