Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlank, Natalia
dc.contributor.authorVarhaug, Håvard
dc.date.accessioned2022-01-27T16:51:10Z
dc.date.available2022-01-27T16:51:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:96259130:8525047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2899167
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I denne studien har tatt for seg dybdelæring, som er kommet inn i læreplanen LK20, og se på hvordan det stiller seg i møte med utviklende opplæring i matematikk (UOM). Jeg har valgt å se på denne problemstillingen i denne studien. 1. Hvordan kan lærerens handlinger legge til rette for dybdelæring gjennom utviklende opplæring i matematikk? For å svare på problemstillingene brukte jeg video og lydopptak fra en fjerdeklasse som jobbet med utviklende opplæring i matematikk, heretter UOM. Datamaterialet kom fra MERG 2020 som var et forskningsprosjekt gjennomført av forelesere og studenter på masterstudie i matematikkdidaktikk ved UiS. Jeg brukte tre episoder fra klasserommet, et elevintervju og intervju av læreren for å belyse problemstillingen. Rammeverket som ble brukt var Zankovs modell og læreplansdokumentene til LK20. I tillegg brukte jeg Nosrati og Wæge sine fem egenskaper for dybdelæring til å velge ut analysekategorier som ble brukt til å belyse problemstilling. For å finne svar på problemstillingen valgte jeg å se på noen læreraktiviteter som jeg så for meg kunne være sentrale ut fra det teoretiske rammeverket mitt. Jeg fokuserte på hvilke spørsmål læreren stilte elevene, om disse var åpne eller lukket eller om de la opp til at elvene skulle svare ja/nei. Videre så jeg på hvordan læreren brukte språket i undervisningen og om lærerens argumentasjon og forklaring hadde tydelig matematisk forankring. Til slutt så jeg på hvordan læreren brukte samtaletrekk for å legge til rette for elever læring og tenkning i den matematiske diskusjonen. Etter å ha kodet datamaterialet for de episodene jeg hadde valgt ut for å fokusere på gikk jeg inn for å se på hvilke elevresponser som kom fra de ulike lærerhandlingene. Dette gav meg en pekepinn på hvordan elevene ble involvert i den matematiske diskusjonen. Elevenes responser ble brukt til å se om det var muligheter for eleven til å oppnå dybdelæring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDybdelæring: Analyse av realiseringer av typiske egenskaper av læreren ved Zankovs modell i 4. klasse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel