Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorMyge, Håvard
dc.date.accessioned2022-02-01T16:51:12Z
dc.date.available2022-02-01T16:51:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:96259297:8627468
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976340
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk legger til rette for utforsking og problemløsing, slik at elever får flere muligheter for læring slik fagfornyelsen, LK20, krever. For å svare på problemstillingen har jeg analysert heuristiske tilnærminger i eksempler og kognitive krav i oppgaver knyttet til algebraemner i tre lærebøker laget for videregående skole. Resultatene viste at det blir brukt mange heuristiske tilnærminger i eksemplene i alle bøkene. Noen tilnærminger er mer brukt enn andre, og noen nesten ikke brukt i det hele tatt. Mønster 1T skiller seg ut med både flere tilnærminger per eksempel og en jevnere fordeling av hvilke heuristiske tilnærminger den tar i bruk. Analysen av oppgavene viste at det finnes mange oppgaver med høye nivåkrav i alle tre bøker, og i tillegg var det mange nye kategorier av oppgaver som legger til rette for utforsking på grunn av plassering av oppgavene i læreboka og hvilke kognitive nivåkrav de stiller. Mønster 1T skiller seg også ut her med flere oppgaver som stiller høye krav og oppgaver som legger til rette for utforsking.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate how textbooks within mathematics facilitate inquiry and problem solving, so that students have more opportunities to learn, as the new curriculum LK20 requires. In order to answer my thesis question, I have analyzed heuristic approaches in examples, as well as cognitive demands in tasks within algebra in three textbooks made for upper secondary school. The results show the use of many heuristic approaches in the examples from all three textbooks. Some approaches are more widely used than others, whereas some are hardly used at all. Mønster 1T stands out both regarding more approaches per example and a more even distribution of which heuristic approaches that are used. The analysis of the tasks shows that there are many tasks which require a high level of thinking in all three books, and in addition, there are many new categories of tasks which may facilitate exploration due to the placement of the tasks in the textbook and which cognitive demands they require. Again, Mønster 1T stands out, containing more tasks that require a high level of cognition and tasks that facilitate inquiry.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHeuristiske tilnærminger og kognitive krav i lærebøker laget for faget Matematikk 1T
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel