Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRogne, Magne Ove
dc.contributor.authorJohnsen, Anne Lise Fjeldsend
dc.date.accessioned2022-02-01T16:51:16Z
dc.date.available2022-02-01T16:51:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:37637102
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976342
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractIntensjonen bak Kunnskapsløftet 2020 (LK20) er at det nye læreplanverket skal bidra til bedre læring og forståelse for elevene i opplæringen. Læreplanene har fått et mer relevant innhold med tydeligere retning for innholdet i opplæringen, bedre sammenheng mellom fagene og tydeligere retningslinjer for vurderingen av elevens faglige kunnskap og kompetanse, der dybdelæring er det ønskede målet. Ny Overordnet del skal bidra til et verdiløft i skolen, der skolens fellesverdier uttrykt gjennom formålsparagrafen, får økt betydning for undervisningen og skolens hverdag i sammenheng med de nye fagplanene. Læreplanverket er å betrakte som et politisk dokument med stor betydning i et samfunn, og analyser av diskurser og ideologier er gode tilnærminger i denne typen empiri i kvalitativ forskning. Ved hjelp av kritisk diskursanalyse og hermeneutisk tilnærming har masterprosjektet bidratt til å avdekke mønstre og underliggende ideologier som ligger skjult i Overordnet del og Læreplan i norsk. Prosjektets innfallsvinkel har vært å bygge analysen på tekstutdrag der ordene ferdigheter, kunnskap og kompetanse er brukt og kommer til uttrykk i læreplantekstene, med mål om å undersøke hvilken forståelse denne bruken fremmer i tekstene. Prosjektet har blitt belyst ved hjelp av følgende problemstilling og forskningsspørsmål: Hvilke diskurser og ideologier kan leses ut av Overordnet del og Læreplan i norsk i Kunnskapsløftet 2020 med bakgrunn i nøkkelordene ferdigheter, kunnskap og kompetanse? 1. På hvilken måte er begrepene ferdigheter, kunnskap og kompetanse brukt i Overordnet del og Læreplan i norsk, og hva gjør denne bruken med tekstenes uttrykk? 2. Hvilke perspektiver knyttes til bruken av nøkkelordene i tekstene, og er det samsvar eller avvik knyttet til bruken i tekstene? Studien har identifisert en tydelig samfunnsdiskurs som vektlegger målbar faglig kompetanse preget av et instrumentalistisk perspektiv på ferdigheter til nytte for samfunn og arbeidsliv.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleOverordnet del og Norskfaget i fagfornyelsen: Et verdiløft for individet, eller et kunnskapsløft for samfunnet? En kritisk diskursanalyse av Overordnet del og Læreplan i norsk i Kunnskapsløftet 2020 med utgangspunkt i begrepene ferdigheter, kunnskap og kompetanse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel