Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHelgevold, Nina
dc.contributor.authorGooding, Anna Kathleen
dc.date.accessioned2022-02-04T16:51:10Z
dc.date.available2022-02-04T16:51:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:96259130:9376006
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977281
dc.description.abstractDenne studiens hensikt er å lære av andre læreres erfaringer med forebyggende arbeid mot rasisme. I denne studien blir problemstillingen “En kvalitativ studie av læreres erfaringer med Dembra-samarbeid for å forebygge rasisme i skolen” undersøkt. Ressursgruppen Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme (Dembra) ble kontaktet, som arbeider for å øke skoler, lærere og elevers demokratiske kompetanse. Alle skolene som deltok hadde inngått et samarbeid med Dembra, og blir dermed kalt Dembra-skoler. Gjennom kvalitative intervju delte fem lærere fra fire ulike barne- og ungdomsskoler, sine erfaringer med forebyggende arbeid mot rasisme, samt ulike erfaringer med samarbeidet mellom skolen og Dembra. Analysen av datamaterialet ble utført ved bruk av systematisk tekstkondensering. Resultatene av studien viser at lærerne opplevde en økt trygghet i undervisning om rasisme, etter å ha tilegnet seg en økt bevissthet og kompetanse rundt tematikken som resultat av samarbeidet med Dembra. Informantene påpeker også et behov for at samarbeidet er godt forankret i ledelse og kollegiet. Det at kollegiet var motiverte og samarbeidsvillige var også en betydningsfull faktor for at samarbeidet og utviklingen på skolen skulle fungere. Et vesentlig funn var det at informantene uttrykte at det å gjennomføre Dembra-øvelser i personalet hadde ført til en lekende tilnærming til de vanskelige tematikkene som tas opp. Alle informantene uttrykte at hovedutfordringen på skolene var negativt språk. Dette virket som å være en konkret utfordring å ta tak i, gjennom samarbeidet med Dembra. Lærernes erfaringer gjenspeiler også at det fortsatt finnes usikkerhet og ubehag knyttet til det å undervise om rasisme.
dc.description.abstractThe aim of this study is to learn from other teachers' experiences with preventative work against racism. The topic of investigation is “A qualitative study of teachers' experience with a cooperation with Dembra and preventative work against racism”. The educational resource group Democratic preparedness against racism and antisemitism (abbreviated as Dembra in Norwegian) was contacted, on the basis that they are a programme that exists to further develop teachers’ knowledge and competence in dealing with racism in Norway. The schools represented in this study have all entered into cooperation with Dembra, and therefore are termed Dembra-schools. Through the use of individual qualitative interviews, data was gathered on the experience of five teachers from four separate primary schools in their work to actively prevent racism at their schools. Analysis of the data was done by use of systematic text condensation. The results of the study indicate that a result of the cooperation with Dembra was that the teachers became significantly more secure in their role of teaching about racism; the development of increased awareness concerning racism serving as a foundation for better competency. Furthermore, the interviewees viewed it as important that the cooperation is well ingrained in the leadership and staff, and the requirement for sufficient time for dedicated discussions and reflections. Another find was that the informants experienced practicing and working on Dembra-related topics with, and amongst the staff, was a valuable part of the cooperation. The informants also experienced negative language as a main find, and it seemed to be a specific challenge to work on during the cooperation with Dembra. The teachers experiences reflect that there is still discomfort and uncertainty related to teaching about rasicm.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title“En kvalitativ studie av læreres erfaringer med Dembra-samarbeid for å forebygge rasisme i skolen”
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel