Screening tests of reading: Time for a rethink?
Walgermo, Bente R.; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil; Solheim, Oddny Judith
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2021-04Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Walgermo, B.R., Uppstad, P.H., Lundetræ, K., Tønnessen, F.E., Solheim, O.J. (2021) Screening tests of reading: Time for a rethink? Acta Didactica Norden (ADNO), 15 (1). 10.5617/ADNO.8136Abstract
Som en del av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet for grunnopplæringen (NKVS) i norsk utdanning har vi i dag forskjellige leseprøver med ulike formål og utforminger for bruk i det 13-årige skoleløpet. I denne artikkelen tegner vi opp en historisk bakgrunn for innføringen av kartleggingsprøvene i lesing i begynneropplæringen, og peker på flere forhold som krever at man tenker nytt om dette prøvekonseptet. I artikkelen viser vi ved hjelp av data fra en longitudinell studie hvordan en kort oppgave gjennomført i slutten av 1. klasse forutsier vansker med leseforståelse i 3. klasse. Med utgangspunkt i disse resultatene drøfter vi kimen til et mulig nytt prøvekonsept med potensial for a) bedre samsvar mellom teori om lesing og måling av lesing, b) longitudinell prediksjon, og c) en prøve med forbedret pedagogisk potensial som kan gjennomføres på kortere tid. Sentralt i dette forslaget står tanken om en kort inngangsprøve som oppfyller hovedformålet om å identifisere de elevene som står i fare for å utvikle vansker med lesing. Denne følges av en utforskende del som gjennomføres en-til-en og gir læreren informasjon om hvordan vanskene arter seg. At present, the national Norwegian quality-assessment system for basic education (NKVS) includes a range of reading tests with different purposes and designs, to be administered at various points during a 13-year period of schooling. In this article, we trace the historical background to the introduction of screening tests of reading in early education and identify a number of circumstances that call for a rethink of the overall test concept. Using data from a longitudinal study, we show that scores on a brief task administered towards the end of grade 1 predict reading-comprehension difficulties in grade 3. Taking that finding as our starting point, we discuss an idea for a possible new test concept that might have the potential to (a) improve the match between reading theory and reading-skill measurements, (b) enable longitudinal prediction, and (c) take less time to administer and be more useful in an educational context. The central elements of this new test concept are a short initial test meeting the primary objective of identifying students at risk of developing reading difficulties, and a follow-up explorative part to be carried out one-on-one, which will provide the teacher with information about the nature of each student’s difficulties.