Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeibinger, Eva
dc.contributor.authorSkadberg, Linn Lima
dc.date.accessioned2022-03-11T16:52:40Z
dc.date.available2022-03-11T16:52:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:93531605:1876972
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984866
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Bakgrunnen for studien er en oppfattelse om at barn med fysiske funksjonsnedsettelser lett ekskluderes fra undervisningen fordi det blir for utfordrende å tilpasse undervisningen slik at denne elevgruppen kan delta. Man finner forskning som tar for seg lærerens, ledelsens og foresattes perspektiv. Det er derimot få forskningsartikler som tar for seg perspektivet til barna med fysiske funksjonsnedsettelser. Forskning som er tilgjengelig på området er få og de etterspør et større fokus på området samt mer forskning. Hensikt: Hensikten med studien var å gi et innblikk i hvordan et utvalg elever med fysiske funksjonsnedsettelser opplever kroppsøvingsundervisningen. Studiens problemstilling: Hvordan opplever elever med fysisk funksjonsnedsettelse undervisningen i kroppsøvingstimene? Med følgende forskningsspørsmål: • Opplever elevene å bli inkludert i undervisningen? • Hvordan opplever elevene undervisningen når innholdet er tilpasset deres funksjonsnivå? • Hvordan opplever elevene undervisningen når innholdet ikke er tilpasset deres funksjonsnivå? Metode: Det ble benyttet et kvalitativt forskningsdesign i prosjektet. Data ble innhentet gjennom et semi-strukturert intervju. Utvalget består av fire elever fra 6-9. klasse fra ulike skoler i Norge. Det ble gjennomført en tematisk analyse som resulterte i tre hovedtema: «Synlighet», «læringsmiljø», og «tilhørighet» Resultater: Studien viser at elevene opplever ulike grader av inkludering i kroppsøvingsundervisningen. Noen av elevene inkluderes i stor grad og får undervisningen tilpasset slik at de kan delta til tross for at de har en funksjonsnedsettelse. Elevene som får tilpasset undervisning virker også å delta i undervisning som er mestringsorientert og som legger til rette for god mestringsforventning. For elevene som i liten grad er inkludert i undervisningen oppleves ballspill som utfordrende. Det kan virke som om undervisningen bærer preg av et prestasjonsorientert klima og dette kan muligens være grunnen til at disse elevene ikke føler seg komfortable med å delta. De har lav mestringsforventning i disse aktivitetene. Elevene er fornøyde med både kroppsøvingslærer og undervisningen de får.
dc.description.abstractBackground: The background for the study is a perception that children with physical disabilities are easily excluded from physical education because it is too challenging to adapt the lessons so that the students can participate. There is research that explores the perspective of the teacher, management and guardians of the children. There are few research articles from the perspective of children with physical disabilities. Research available in this area is scarce and they are calling for greater focus on the area and more research. Aim: The purpose of the study was to give an overview of how a sample of students with disabilities experience physical education. Topic question: “How do students with physical disabilities experience the teaching in physical education classes?” With the following research questions: • Do students experience being included in the teaching? • How do students experience teaching when the content is adapted to their functional level? • How do students experience teaching when the content is not adapted to their functional level? Method: A qualitative research design was used in the project. Data was collected through a semi-structured interview. Participants consisted of four pupil in 6-9th grade from different schools in Norway. A thematic analysis was carried out which in three main topics: "Visibility", "learning environment" and "belonging" emerged. Results: The study shows the pupils' different degrees of inclusion in physical education. Some of the students are largely and receive the teaching on which they can participate despite having a disability. The pupils who receive adapted teaching seem to participate in teaching that is mastery-oriented and that facilitates “self-efficacy”. For the students that experienced little inclusion in teaching, ball games were challenging. It may seem that the teaching is characterized by a performance orientation and this may possibly be why these students do not feel comfortable participating. They have low mastery expectations in these activities. Students are satisfied with all physical education teachers and the teaching they receive. The students I did not want to be included in the teaching want more of the teaching that could be in physical activity with their fellow students. Keywords: inclusion, physical disability, visibility, belonging, mastery, learning environment, adapted training
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKroppsøvingsundervisning – erfaringer og opplevelser fra elever med fysisk funksjonsnedsettelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel