Å være koordinator i hjemmetjenesten. En beskrivelse av en koordinators arbeidsoppgaver, organisatoriske forhold og lederatferd i hjemmetjenesten.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298516Utgivelsesdato
2015-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1444]
Sammendrag
Henry Mintzberg (1989) påpeker at ledere er involvert i skiftende og komplekse situasjoner. I denne sammenheng ønsket jeg å finne ut av hvor kompleks min egen arbeidshverdag som koordinator i hjemmetjenesten i kommune x er. For å finne ut av dette stilte jeg problemstillingen: Hvilke oppgaver møter jeg som koordinator i mitt koordineringsarbeid i hjemmetjenesten, hvordan blir de organisatoriske forholdene som jeg skal løse dem under og hvordan skal jeg lede for å få gjennomført mine oppgaver? Hjemmetjenesten i kommune x og forfatterens egen rolle i organisasjonen ble dermed denne oppgavens case. Av den grunn er dette en kvalitativ casestudie. Dybdeintervjuer er valgt som datainnsamlingsmetode. Mintzbergs (1989) konfigurasjoner, forståelsesrammene til Bolman og Deal (2014), Klemdals (2013) utviklingsledelse, maktbasene til Morgan (1998) og Probst og Büchels (1997) årsaker til motstand, er oppgavens teoretiske utgangspunkt. Oppgavens konklusjon kan i kort trekk forklares slik: Hjemmetjenesten er et profesjonelt byråkrati og mine arbeidsoppgaver vil preges av uforutsigbarhet. Hovedoppgaven min vil være å formidle informasjon. På grunnlag av dette må jeg til enhver tid være topp informert og lederatferden min skal kjennetegnes av engasjement og tydelighet. Samtidig må jeg ha gode kommunikasjonsferdigheter for å få gjennomført mine koordineringsoppgaver.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management