Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNevøy, Anne
dc.contributor.authorNybø, Sunniva
dc.date.accessioned2022-04-17T15:51:12Z
dc.date.available2022-04-17T15:51:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:93531605:11691657
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2991189
dc.description.abstractStudiens formål var å få innsikt i arbeidet med å skape et godt sosialt miljø for alle elever, og hvilke faktorer som påvirket lærerens arbeid med det sosiale miljøet i oppstarten av videregående opplæring. Problemstillingen for studien var: Hvilke erfaringer og synspunkt har lærere og avdelingsledere på arbeidet med å legge til rette for et godt sosialt miljø i oppstarten på videregående skole? For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie ved bruk av delvis strukturerte intervju med fire kontaktlærere og to avdelingsledere på videregående skole, ved tre ulike studieretninger. Tema for intervjuene var skolens rutiner i oppstarten av vg1, arbeid med relasjonsbygging og betydningen av dette arbeidet med hensyn til å forebygge frafall. Intervjuene ble transkribert og analysert i dataprogrammet NVivo ved bruk av temasentrert analyse. Dette dannet grunnlaget for analysen som er utført ved bruk av hermeneutisk tolkningsmetode. Analysen er organisert i tre hovedkapitler som tar opp tematikken i)Et trygt og godt sosialt miljø; en grunnleggende faktor for alle elever i videregående skole, ii) Hvordan møte elever i overgangen til videregående skole, og iii) Tiltak for å skape et godt sosialt miljø. Drøftingen løfter frem interessante funn fra analysen og sentreres om tre tema: i)Enigheten om betydningen av det sosiale miljøet, ii)Nye utfordringer med hensyn til arbeidet i det sosiale miljøet og iii) Lærerrollen og arbeidet med det sosiale miljøet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSkolens arbeid med å legge til rette for et godt sosialt miljø i oppstarten av videregående opplæring: En analyse av erfaringer og synspunkt til lærere og avdelingsledere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel