Malawiske læreres valg og bruk av konkretiseringsmateriell i matematikkundervisning.
Master thesis
View/ Open
Date
2015-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
I tråd med et konstruktivistisk syn på læring, hvor matematikkundervisning bør baseres på elevers allerede eksisterende kunnskap, har bruk av konkretiseringsmateriell blitt mer utbredt i mange av verdens matematikklasserom. I denne studien ble konkretiseringsmateriell i matematikkundervisning, undersøkt i en malawisk skolekontekst. Studien har tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål:
- Hva er konkretiseringsmateriell i en malawisk skolekontekst?
- Hvordan benytter en malawisk lærer konkretiseringsmateriell i sin undervisning på syvende trinn?
- Hvilke faktorer har innvirkning på en malawisk lærers valg av konkretiseringsmateriell i matematikkundervisning?
For å besvare forskningsspørsmålene ble en kvalitativ tilnærming valgt til konstruksjon av data. 16 undervisningsøkter i matematikk ble observert, tre lærer intervjuet i et gruppeintervju, og to masterstudenter som studerte matematikkundervisning, i et annet. Studiens teoretiske innramming består av tidligere forskning på konkretiseringsmateriell, og analysen baseres på konstruktivismen, som er det rådende synet på læring i matematikk. Den malawiske konteksten blir også situert i teorikapittelet, for å kunne gi en mer helhetlig fremstilling av konteksten datamaterialet ble konstruert i.
Et resultat av studien er at konkretiseringsmateriell i Malawi forstås som objekter ment for å visualisere matematiske ideer, laget av lærerne selv. Da konkretiseringsmateriell ble benyttet i undervisningen, viste det seg at målet for timen ikke samsvarte med materiellets kapasitet. Det ble derfor overflødig i undervisningen. Det var i hovedsak læreren som benyttet materiellet, ikke elevene.
Studiens analyse antyder at læreres oppfatninger og kunnskap i hovedsak styrer både valg av konkretiseringsmateriell, og hvordan det benyttes. Denne studien fant at den observerte lærerens oppfatninger om matematikkundervisning påvirket undervisningspraksisen. Blant studentinformantene med høyere utdannelse, var synet annerledes, og mer i tråd med konstruktivismens syn, der kunnskap må konstrueres på bakgrunn av tidligere kunnskap.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school