Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBroch, Silje
dc.date.accessioned2015-09-10T07:47:19Z
dc.date.available2015-09-10T07:47:19Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299234
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven beskriver minoritetsspråklige barns overgang fra barnehagen til skolen. Studiens problemstilling er: Er det samsvar mellom policy og praksis i mitt utvalg, når det gjelder å trygge overgangen til skolen for minoritetsspråklige barn? Hvilke spik finner man eventuelt? I det teoretiske rammeverket i oppgaven kommer det tydelig frem at barns ordforråd ved skolestart kan få store konsekvenser for videre skolegang. Man bør derfor jobbe med barnas språk allerede i barnehagen. Videre har jeg tatt utgangspunkt i en økologisk forståelse av overgangen til skolen, hvor man anser at overgangen ikke bare påvirker barnet selv. I denne studien fokuseres det på foreldre, lærere og pedagoger, og samarbeidet mellom dem. Det å få til en sammenheng mellom barnehage og skole ses på som nødvendig for å få til en god overgang for barna. Jeg har valgt å ha bruke kvalitativ tilnærming for å finne ut om policy og praksis samsvarer. Datamaterialet består av en dokumentanalyse av ulike styringsdokumenter, og intervju med informanter fra en barnehage og en skole. I dokumentanalysen kom det frem at et godt samarbeid mellom barnehagen og skolen er nødvendig for å skape en god overgang til skolen. Basert på intervjuene er det rimelig å si at barnehagen og skolen i denne studien har et godt samarbeid. Likevel er det utfordrende for skolen at de mottar barn fra barnehager hvor samarbeidet ikke er like fungerende. Skoler bør få informasjon fra barnehagen om barnas språkutvikling, men dette er ikke lovfestet, bare anbefalt. Dermed varierer kvaliteten på informasjonsutvekslingen fra barnehage til barnehage, og det tyder på at man burde etablere en felles forståelse for hvordan samarbeidet skal være. Ulik praksis før skolestart i de ulike barnehagene, fører til at barn har veldig forskjellige erfaringer med seg til skolen. Barnehagen i denne studien jobber nøye med barnas språkutvikling og med skoleforberedende aktiviteter. Det kommer likevel frem at alle barnehager ikke har de samme rutinene for førskolebarn, noe som fremheves som problematisk av lærerne. I overgangsfasen anbefales både barnehagen og skolen til å inkludere foreldrene. Det slås fast at de bør motta informasjon og veiledning. Dokumentene råder skoler og barnehager til å bruke tolk dersom det er mulig og nødvendig, noe som også fremheves som viktig av informantene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.subjectminoritetsspråklige barnnb_NO
dc.subjectovergang fra barnehage til skolenb_NO
dc.subjectsamarbeidnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleMinoritetsspråklige barns overgang fra barnehagen til skolen - en god skolestartnb_NO
dc.title.alternativeBilingual children's transition from preschool to school - a good start in schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel