dc.contributor.author | Dahl, Elin Anita | |
dc.date.accessioned | 2015-09-10T07:51:00Z | |
dc.date.available | 2015-09-10T07:51:00Z | |
dc.date.issued | 2015-06-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/299241 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien var å utforske kjønnsforskjeller ved skolestart, og å se nærmere på årsaker til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Det er internasjonalt anerkjent at vokabular er en viktig predikator for senere leseforståelse, og at barns tidlige literacy erfaringer har betydning for hvor godt forberedt de er til skolen. Jeg valgte derfor å se på om det fantes forskjeller i vokabular, og tilgang på literacy erfaringer hjemme hos norske gutter og jenter ved skolestart.
Oppgaven er skrevet med utgangspunkt i kvantitativ forskningsmetode, og utvalget på 1171 skolestartere er hentet fra forskningsprosjektet «På sporet» som Lesesenteret står bak. I mitt forskningsprosjekt har jeg brukt innsamlet data fra spørreundersøkelse blant foresatte, samt en vokabulartest barna gjennomførte ved skolestart. Funnene presenteres innenfor rammene av en hovedproblemstilling, og to underproblemstillinger. Jeg har sett på om det er forskjeller i vokabularnivå og i Home Literacy erfaringer for gutter og jenter ved skolestart.
Denne studien viser at det ikke er signifikant forskjell på gutter og jenters ekspressive språk ved skolestart. Videre er det ingen signifikant forskjell på gutter og jenters tilgang til literacy erfaringer når det gjelder bibliotekbesøk, hvor mange bøker som finnes hjemme, samt hvor ofte de leses for. Resultatene viser imidlertid at det er signifikant forskjell på hvor ofte foreldre stiller barna spørsmål under høytlesning, i gutters favør. Det er også signifikant forskjell mellom gutter og jenter når det gjelder hvor ofte de tar initiativ til å bli lest for, i jenters favør. Studiens funn diskuteres i lys av teori og tidligere forskning på feltet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | vokabular | nb_NO |
dc.subject | kjønnsforskjeller | nb_NO |
dc.subject | home literacy environment | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.subject | språkutvikling | nb_NO |
dc.subject | lek | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.title | Vokabular og kjønn ved skolestart. En kvantitativ studie av vokabularnivå, og literacy miljø hjemme og initiativ til høytlesning blant gutter og jenter i starten av skoleløpet. | nb_NO |
dc.title.alternative | Vocabulary and gender at school starting age. A quantitative study of vocabulary level, home literacy environment and differences by gender regarding initiatives on being read to. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |