Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDahl, Elin Anita
dc.date.accessioned2015-09-10T07:51:00Z
dc.date.available2015-09-10T07:51:00Z
dc.date.issued2015-06-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299241
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å utforske kjønnsforskjeller ved skolestart, og å se nærmere på årsaker til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Det er internasjonalt anerkjent at vokabular er en viktig predikator for senere leseforståelse, og at barns tidlige literacy erfaringer har betydning for hvor godt forberedt de er til skolen. Jeg valgte derfor å se på om det fantes forskjeller i vokabular, og tilgang på literacy erfaringer hjemme hos norske gutter og jenter ved skolestart. Oppgaven er skrevet med utgangspunkt i kvantitativ forskningsmetode, og utvalget på 1171 skolestartere er hentet fra forskningsprosjektet «På sporet» som Lesesenteret står bak. I mitt forskningsprosjekt har jeg brukt innsamlet data fra spørreundersøkelse blant foresatte, samt en vokabulartest barna gjennomførte ved skolestart. Funnene presenteres innenfor rammene av en hovedproblemstilling, og to underproblemstillinger. Jeg har sett på om det er forskjeller i vokabularnivå og i Home Literacy erfaringer for gutter og jenter ved skolestart. Denne studien viser at det ikke er signifikant forskjell på gutter og jenters ekspressive språk ved skolestart. Videre er det ingen signifikant forskjell på gutter og jenters tilgang til literacy erfaringer når det gjelder bibliotekbesøk, hvor mange bøker som finnes hjemme, samt hvor ofte de leses for. Resultatene viser imidlertid at det er signifikant forskjell på hvor ofte foreldre stiller barna spørsmål under høytlesning, i gutters favør. Det er også signifikant forskjell mellom gutter og jenter når det gjelder hvor ofte de tar initiativ til å bli lest for, i jenters favør. Studiens funn diskuteres i lys av teori og tidligere forskning på feltet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectvokabularnb_NO
dc.subjectkjønnsforskjellernb_NO
dc.subjecthome literacy environmentnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectspråkutviklingnb_NO
dc.subjectleknb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleVokabular og kjønn ved skolestart. En kvantitativ studie av vokabularnivå, og literacy miljø hjemme og initiativ til høytlesning blant gutter og jenter i starten av skoleløpet.nb_NO
dc.title.alternativeVocabulary and gender at school starting age. A quantitative study of vocabulary level, home literacy environment and differences by gender regarding initiatives on being read to.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge