Trivsel i kroppsøving
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299256Utgivelsesdato
2015-06-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1129]
Sammendrag
Kroppsøvingsfaget har en potensiell helseverdi og kan være en viktig bidragsyter i å forbedre folkehelsen. Kroppsøving kan gi opplevelser som skaper bevegelsesglede og positive holdninger til en fysisk aktiv livsstil. For at det skal oppstå er det avgjørende at elever trives og er motiverte for aktiv deltakelse.
Undersøkelsen søker etter opplevde grunner til mistrivsel blant jenter i kroppsøving. Problemstillingen er «Hvilke erfaringer ligger til grunn for mistrivsel i kroppsøving blant jenter med lav eller ingen deltakelse?». For å dekke problemstillingen har elevene beskrevet opplevelsen av kompetanse, autonomi, tilhørighet og erfaringer fra kroppsøving knyttet til motivasjon og trivsel.
Fem jenter i alderen 15 til 16 år fra en ungdomsskole i Rogaland ble rekruttert ved strategisk utvalg.
I undersøkelsen ble det anvendt kvalitativt forskningsintervju i form av semi-strukturerte individuelle intervju. Intervjuplanen ble utarbeidet med utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien. Kompetanse, tilhørighet, autonomi og motivasjon var forhåndsbestemte tema.
Resultater viste at mangel på kompetanse gjennom egen selvvurdering og sammenligning med andre, skapte frykt for å dumme seg ut. Opplevelsen av tilhørighet til det sosiale miljøet var avgjørende for trygghet, trivsel, motivasjon og deltakelse. Mangelfull kompetanse bidrog til ekskludering fra det sosiale miljøet og reduserte på den måten tilhørigheten. Det ble funnet at mangel på kompetanse kan føre til selvhemmende strategier og lært hjelpeløshet. For denne gruppen var opplevelsen av autonomi ikke like avgjørende for trivselen og motivasjonen.
Undersøkelsen fremholder opplevelsen av kompetanse og tilhørighet som vesentlige for å skape trivsel og motivasjon for kroppsøving, blant jenter med lav eller ingen deltakelse.
Beskrivelse
Master's thesis in Sports and physical education