Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIhle, Lasse
dc.date.accessioned2015-09-10T08:18:15Z
dc.date.available2015-09-10T08:18:15Z
dc.date.issued2015-06-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299268
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractHovedtemaet i denne oppgaven er selvregulering. Hensikten bak denne oppgaven er å kunne si noe om å trene med kvalitet i fotball og hvordan fire unge talentfulle spillere opplever sin egen selvregulering i forhold til dette. Det blir også gjort rede for hvordan to erfaringsrike trenere tilrettelegger for de ulike selvreguleringsaspektene. Oppgaven er gjennomført som en kvalitativ intervjuundersøkelse, for å kunne innhente beskrivelser av respondentenes subjektive opplevelser av emnet. Selvregulering handler om å ta ansvar for egen læring, der en er målbevisst og har et intenst ønske om å bli god. Selvregulert læring har blitt foreslått for å hjelpe enkeltpersoner lære mer effektivt og ved benyttelse kan unge talentfulle fotballspillere være bedre rustet til å få maksimalt ut av sitt potensial. Resultatene viser til stor variasjon i spillernes evne til å artikulere sin egen selvreguleringsevne. Hovedbilde er at det er stor variasjon i den eksplisitte delen. Det ser ut til at mange av respondentene problematiserer at de ikke har bilde av hva de skal trene. Spillerne så også ut til å ha problemer med å binde sammen de ulike selvreguleringsaspektene. Refleksjon ser ut til å være ett kjennetegn ved spillere som oppnår gode resultat og prestasjoner. Hovedfunn rundt trenerne er at de må bli bedre til å skape et engasjert og viljestyrt miljø, som tilrettelegger for at spillerne skal kunne utnytte seg av selvreguleringsaspektene. Trenerne må kunne planlegge treningene lengre tid i forkant, slik at spillerne blir bevisste på hva som kan og skal forbedres. Spillerne må kunne sette kortsiktige og spesifikke mål ut i fra dette.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/no/*
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectselvreguleringnb_NO
dc.subjectrefleksjonnb_NO
dc.subjectfotballnb_NO
dc.subjectevalueringnb_NO
dc.subjectmålsettingnb_NO
dc.subjectplanleggingnb_NO
dc.subjectselv-observasjonnb_NO
dc.subjectself-efficacynb_NO
dc.subjectselvkontrollnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjecttalentnb_NO
dc.subjectutviklingnb_NO
dc.titleSelvregulering i fotball. En analyse av unge talentfulle spillere sin egen opplevelse av selvregulering og trenerens tilrettelegging for utvikling av dennenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge