dc.contributor.author | Ihle, Lasse | |
dc.date.accessioned | 2015-09-10T08:18:15Z | |
dc.date.available | 2015-09-10T08:18:15Z | |
dc.date.issued | 2015-06-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/299268 | |
dc.description | Master's thesis in Sports and physical education | nb_NO |
dc.description.abstract | Hovedtemaet i denne oppgaven er selvregulering. Hensikten bak denne oppgaven er å kunne si noe om å trene med kvalitet i fotball og hvordan fire unge talentfulle spillere opplever sin egen selvregulering i forhold til dette. Det blir også gjort rede for hvordan to erfaringsrike trenere tilrettelegger for de ulike selvreguleringsaspektene. Oppgaven er gjennomført som en kvalitativ intervjuundersøkelse, for å kunne innhente beskrivelser av respondentenes subjektive opplevelser av emnet.
Selvregulering handler om å ta ansvar for egen læring, der en er målbevisst og har et intenst ønske om å bli god. Selvregulert læring har blitt foreslått for å hjelpe enkeltpersoner lære mer effektivt og ved benyttelse kan unge talentfulle fotballspillere være bedre rustet til å få maksimalt ut av sitt potensial.
Resultatene viser til stor variasjon i spillernes evne til å artikulere sin egen selvreguleringsevne. Hovedbilde er at det er stor variasjon i den eksplisitte delen. Det ser ut til at mange av respondentene problematiserer at de ikke har bilde av hva de skal trene. Spillerne så også ut til å ha problemer med å binde sammen de ulike selvreguleringsaspektene. Refleksjon ser ut til å være ett kjennetegn ved spillere som oppnår gode resultat og prestasjoner. Hovedfunn rundt trenerne er at de må bli bedre til å skape et engasjert og viljestyrt miljø, som tilrettelegger for at spillerne skal kunne utnytte seg av selvreguleringsaspektene. Trenerne må kunne planlegge treningene lengre tid i forkant, slik at spillerne blir bevisste på hva som kan og skal forbedres. Spillerne må kunne sette kortsiktige og spesifikke mål ut i fra dette. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015; | |
dc.rights | Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/no/ | * |
dc.subject | idrett | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | selvregulering | nb_NO |
dc.subject | refleksjon | nb_NO |
dc.subject | fotball | nb_NO |
dc.subject | evaluering | nb_NO |
dc.subject | målsetting | nb_NO |
dc.subject | planlegging | nb_NO |
dc.subject | selv-observasjon | nb_NO |
dc.subject | self-efficacy | nb_NO |
dc.subject | selvkontroll | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.subject | talent | nb_NO |
dc.subject | utvikling | nb_NO |
dc.title | Selvregulering i fotball. En analyse av unge talentfulle spillere sin egen opplevelse av selvregulering og trenerens tilrettelegging for utvikling av denne | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |