dc.contributor.author | Jensen, Astrid | |
dc.date.accessioned | 2015-09-10T08:26:19Z | |
dc.date.available | 2015-09-10T08:26:19Z | |
dc.date.issued | 2015-06-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/299275 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Dette er en understudie av SKOLEKLAR-prosjektet som er utarbeidet av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, ved Universitetet i Stavanger. Målet med studien er å se om minoritetsspråklige og majoritetsspråklige barn har ulike forutsetninger for læring i overgang mellom barnehage og skole. Studien undersøker vokabular og relasjon til pedagog målt gjennom dimensjonene nærhet og konflikt for begge gruppene, samt vennskapsrelasjoner hos minoritetsspråklige barn. Dette er blant flere faktorer som har betydning for barns læring.
Dette er en longitudinell studie med et kvantitativt design. Det er totalt sett inkludert 240 barn, hvorav 203 er majoritetsspråklige og 37 er minoritetsspråklige. Studien har to målepunkt, der det første er fra barna gikk siste semester i barnehagen, og neste når de gikk i 1. klasse. Tallmaterialet som benyttes i studien er hentet fra én test og to spørreskjema. Norsk vokabulartest ble brukt for å måle barnas vokabular. Student-Teacher-Relationship-Scale måler pedagogers oppfattelse av sin relasjon til barnet og er del av spørreskjemaet som ble gitt til pedagogene, mens spørsmål om vennenettverk var del av spørreskjema som ble gitt til foreldre. Grunnet lite forskning på området og et lite utvalg i gruppen minoritetsspråklige omtales studien som en pilotstudie.
Det er undersøkt hvorvidt gruppene endrer seg forskjellig fra barnehage til skole når det gjelder vokabular og relasjon til pedagog. Resultatene viser at minoritetsspråklige barn har et mindre vokabular enn majoritetsspråklige barn i barnehagen, og at gruppene ikke endrer seg forskjellig i overgang til skole. Det vil si at forskjellene mellom gruppene opprettholdes over tid. Det viser seg imidlertid at gruppene endrer seg forskjellig når det gjelder relasjon til pedagog, da minoritetsspråklige barn ser ut til å få en mer konfliktfylt relasjon til pedagog når de begynner på skolen sammenlignet med barnehagen. Ved å videre se på samvariasjon mellom variablene vokabular og relasjon til pedagog viser det seg å være signifikant samvariasjon mellom vokabular og nærhet til pedagog for begge gruppene når de går i barnehagen. Samvariasjonen er her sterkest for de minoritetsspråklige barna. Det er ikke signifikant samvariasjon mellom vokabular og konflikt til pedagog. Når barna går i 1. klasse viser det seg å ikke være signifikant samvariasjon mellom vokabular og nærhet/konflikt til pedagog for noen av gruppene. Ved undersøkelse om det er samvariasjon mellom vokabular og antall norske venner/venner fra andre land for minoritetsspråklige barn i 1. klasse viser det seg å ikke være samvariasjon mellom vokabular og antall norske venner, men en negativ samvariasjon mellom vokabular og antall venner fra andre land. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | læring | nb_NO |
dc.subject | barnehage | nb_NO |
dc.subject | skole | nb_NO |
dc.subject | minoritetsspråklig | nb_NO |
dc.subject | relasjon | nb_NO |
dc.subject | sosiale nettverk | nb_NO |
dc.subject | vokabular | nb_NO |
dc.title | Forutsetning for læring hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige barn i overgang mellom barnehage og skole. Språk, relasjon til pedagog og sosiale nettverk som viktige faktorer. | nb_NO |
dc.title.alternative | Conditions for learning in minority and majority children in the transition from kindergarten to school. Language, relationship with teacher and social networks as important factors. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |