Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjølleberg, Åse Leivdal
dc.date.accessioned2015-09-10T08:34:50Z
dc.date.available2015-09-10T08:34:50Z
dc.date.issued2015-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299283
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractTema: Barn anbefales å ha 60 minutter daglig fysisk aktivitet med moderat til hard intensitet. Barn med god fysisk form har lavere risiko for å utvikle livsstilssykdommer enn de som er i dårlig fysisk form. Fysisk aktivitet er nødvendig for normal vekst og utvikling og er en kilde til overskudd, trivsel og god helse. Skolen er en ideell arena for å øke barns aktivitetsnivå og gi dem et godt utgangspunkt for en sunn og aktiv livsstil. Hensikt: Undersøke hvilken effekt en skolebasert intervensjon med 45 minutter daglig fysisk aktivitet over en periode på åtte måneder, hadde for tredjeklassingers aktivitetsnivå og aerobe kapasitet. Videre ble det undersøkt forskjeller mellom kjønn og mellom elever med høyest og lavest aerob kapasitet. Studien er en del av pilotprosjektet til Aktiv skole som har som mål å øke det fysiske aktivitetsnivået blant barn. Prosjektet ble utviklet og drives av en gruppe fra Fysio- og ergoterapitjenesten i Stavanger i samarbeid med Universitetet i Stavanger. Metode: Studien hadde et eksperimentelt design med en intervensjonsgruppe og en kontrollgruppe. For å måle aerob kapasitet før og etter intervensjonen ble Andersen-test benyttet. Fysisk aktivitet ble målt ved akselerometer en uke i starten, en uke over midtveis og en uke i slutten av intervensjonen. Aktivitetsregistreringsskjema utfylt av lærer ble benyttet for å kartlegge hvor mye fysisk aktivitet som ble gjennomført. Hovedfunn: Elevene i intervensjonsgruppen oppnådde en økning i aerob kapasitet i forhold til kontrollskolen og det var elevene med lavest aerob kapasitet som hadde størst fremgang. Aktivitetsnivået var høyere i intervensjonsgruppen enn kontrollgruppen etter fem måneder. Guttene hadde en større økning i både aktivitetsnivå og aerob kapasitet enn jentene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectaerob effektnb_NO
dc.subjectintervensjonnb_NO
dc.subjectaktiv skolenb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleEffekten av økt fysisk aktivitet i skolen for tredjeklassingers aerobe kapasitet - 1-årig skolebasert intervensjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel