Læreres erfaringer med å fjerne karakterer i orden og atferd
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299319Utgivelsesdato
2015-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
Sammendrag
Tema og forskningsspørsmål
Studiens tema er læreres erfaringer med å fjerne karakterene i orden og atferd ved Bergeland videregående skole.
Studiens forskningsspørsmål:
1. Hvilke konsekvenser har det for lærernes arbeidshverdag å fjerne karakterene i orden og atferd?
2. Opplever lærerne at endringene påvirker læringsmiljøet og elevenes orden og atferd?
Studiens hensikt og metode
Hensikten med denne studien var å finne svar på om forsøket uten karakterer i orden og atferd har gitt lærerne store utfordringer eller endringer i hverdagen. For å besvare forskningsspørsmålene, har det blitt brukt kvalitativ metode med intervju av ti lærere ved ulike studieretninger ved skolen.
Funn
Studiens funn tyder på at det å fjerne karakterene i orden og atferd har hatt liten betydning for lærernes arbeidssituasjon. Flere lærere har, ved å bruke konsekvenspedagogiske virkemidler som samtaler, nedtonet formelle sanksjoner og gradvis implementert denne måten å jobbe på over tid. Dermed ble det vanskelig å finne tydelige kontraster i lærernes arbeidshverdag etter karakterene i orden og atferd ble fjernet.
Likevel tyder resultatene fra studien på at det å fjerne karakterene i orden og atferd har hatt visse konsekvenser. Funnene viser at det er mer positivt for lærerne når de nå har mindre byråkratisk arbeid som de hadde ved karaktersetting. De viser også at skolen vektlegger sosiale dimensjoner og bygger gode lærer-elevrelasjoner. Lærerne opplevde imidlertid også utfordringer med å fjerne karakterene i orden og atferd. Enkelte lærere savnet bedre kommunikasjon mellom kontakt- og timelærere. I tillegg savnet noen lærere bedre retningslinjer for hvordan normbrudd skulle håndteres.
Fjerning av karakterene kan se ut til å ha hatt lite betydning i forhold til elevenes orden og atferd. Lærerne uttrykte at elevene så ut til å respondere mer på faglige resultater enn på orden- og atferdskarakterene. De mente at elevene selv så at god orden og atferd må til for å oppnå gode fagresultater. Det kan se ut som elevene finner seg godt til rette i et læringsmiljø preget av en pedagogikk tuftet på humanistiske verdier og sosiale dimensjoner. Når lærerne i tillegg ikke mener det er noen forskjell i elevenes orden og atferd før og etter forsøket trådte i kraft, vil en kunne anta at fjerning av karakterene har hatt et positivt utfall.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education