Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLokheim, Katinka
dc.date.accessioned2015-09-10T10:53:51Z
dc.date.available2015-09-10T10:53:51Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299325
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractUndersøkelser viser at de fleste elever liker kroppsøvingsfaget, men at det også er noen elever som ikke liker faget. Flest undersøkelser relatert til trivsel i faget er gjennomført blant ungomdsskoleelever. Undersøkelser viser at den gjennomsnittlige trivselen i faget synker fra barneskolen til ungdomsskolen. Ved å skape innsikt i barneskoleelever sin oppfatning vil det trolig kunne fremme kroppsøvingsglede blant en større andel elever. Undersøkelser viser at kroppsøvingsglede og mestring i faget blant annet assosieres med et tilfredsstillende syn på egen kompetanse og kropp, som vil kunne ha overføringsverdi videre i livet. Hensikten med denne oppgaven har vært å skape innsikt i oppfatningen til barneskoleelever som oppfattes for å være lite begeistret for faget. Problemstillingen for oppgaven er følgende: Hvilke oppfatninger og opplevelser innen kroppsøvingsfaget har 5. og 6. klassinger som anes av læreren for å ikke trives i faget? Teori innen blant annet motivasjon og selvoppfatning har blitt benyttet for å belyse problemstillingen. Oppgaven er basert på kvalitative forskningsintervju med to elever på femte årstrinn og tre elever på sjette årstrinn. Undersøkelsene viste at deltakernes begeistring for faget var redusert, men at ingen virket å direkte mistrives. Funnene indikerer at ingen av deltakerne opplevde en tilfredsstillelse av alle de tre grunnleggende psykologiske behovene i selvbestemmelsesteorien. Disse er autonomi, tilhørighet og kompetanse. Mangel på opplevd kompetanse virket å være mest framtredende. Forhold som negative vurderinger fra medelever, bruk av «self-handicapping», det oppfattede motivasjonelle klimaet og lav mestringsforventning virket å ha negativ innvirkning på deres oppfatning av faget. Det anses som hensiktsmessig at disse forholdene ikke ses som isolerte, da de virket å ha innvirkning på hverandrenb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectopplevelsernb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectbarneskolennb_NO
dc.subjecttrivselnb_NO
dc.titleElevers oppfatning av kroppsøvingsfaget – en kvalitativ analyse av oppfatningene til 5. og 6.klassinger som anses for å ikke trives i fagetnb_NO
dc.title.alternativeStudents perception of physical education - a qualitative analysis of the perception to 5th and 6th graders who doesn't seem to enjoy the subjectnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel