Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMathiesen, Christer Bu
dc.date.accessioned2015-09-10T12:10:55Z
dc.date.available2015-09-10T12:10:55Z
dc.date.issued2015-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299335
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractStudiens formål var å undersøke endring i fysisk aktivitet og stillesitting i overgangen fra barnehage til skole for en gruppe barn fra en kommune i Sør-Norge. 32 barn var med på starten av målingene. Barna ble målt med bruk av akselerometer (ActiGraph wGT3X-BT og ActiGraph GT3X) en uke i barnehagen, og tre måneder senere en uke i 1.klasse. Paired og independent samples t-test brukt for å teste hypotesene. Resultatene viser at den fysiske aktiviteten endret seg i overgangen fra barnehage til skole. Gjennomsnittlig per dag økte stillesittingen med 71.4 minutter og den lette aktiviteten ble redusert med 51.1 minutter. Gutter i større grad enn jenter, oppnådde helsedirektoratets anbefalinger om 60 minutter daglig fysisk aktivitet med moderat til høy intensitet. På skolen i ukedagene var jentene mindre i aktivitet med moderat til høy intensitet enn guttene, med gjennomsnitt på henholdsvis 57.1 (sd = 17.6) og 94.3 (sd = 29.2) minutter daglig. Andel aktivitet med moderat til høy intensitet endret seg ikke signifikant hos noen av kjønnene i overgangen. Studiens resultater bidrar med ny forståelse på feltet i tillegg til å underbygge tidligere forskning. Samtidig vil det være viktig med mer forskning på endringen av den fysiske aktiviteten i overgangen fra barnehage til skole. *****************************************************************************************************''''*************************** The study's purpose was to examine changes in physical activity and sedentary in the transition from kindergarten to school for a group of children from a municipality in southern Norway. 32 children took part in the start of the measurements. The children’s activity level was measured with accelerometers (ActiGraph wGT3X-BT and ActiGraph GT3X) in duration of one week in kindergarten and retested one week in the primary school (1st grade) three months later. Paired and independent samples t-tests were completed to test the hypotheses. The results showed that physical activity changed in the transition from kindergarten to school. Sedentary time increased with 71.4 minutes in average per day, and the light activity decreased by 51.1 minutes. Boys more often than girls, achieved health directorate recommendations of 60 minutes of daily physical activity of moderate to high intensity. In weekdays at the primary school the girls were less in moderate to high physical activity than the boys with an average of respectively 57.1 (sd = 17.6) and 94.3 (sd = 29.2) daily. However none of the sexes changed significantly in the moderate to high activity during the transaction. This paper supports previous studies, but also highlights a deeper understanding of the transaction between the kindergarten and the primary school. However further research on the area is required.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectMVPAnb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectskolenb_NO
dc.subjectstillesittingnb_NO
dc.titleEndring av fysisk aktivitetsnivå i overgangen fra barnehage til skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber71nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge