dc.description.abstract | Tema:
Denne masteroppgaven handler om opplæringen på avdeling for tilpasset opplæring for elever med utviklingshemning i grunnskolen. Hvordan kan den alternative opplæringsarenaen legge til rette for læring og deltakelse, gjennom organiseringen av undervisningen og bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon. En kvalitativ studie av en utvalgt Avdeling for tilpasset opplæring.
Bakgrunn for studien:
De siste 40-50 årene har elever med utviklingshemning sine rettigheter i skolen gradvis etablert seg. De har samme rettighet på undervisning og opplæring som alle elever. Spørsmålet er mer hvorvidt elevene skal ha opplæringen inne i sin ordinære klasse, eller på en alternativ opplæringsarena. Denne studien tar for seg de elevene som har skoledagen på en alternativ opplæringsarena, her kalt ATO-avdeling. Målet for oppgaven er å få en dypere forståelse, ny kunnskap og innsikt i hva innholdet er og hvordan opplæringen organiseres på slike avdelinger.
Forskningsspørsmålet er:
«Hvordan kan rammebetingelsene ved alternative opplæringsarenaer legge til rette for læring, utvikling og deltakelse for elever med utviklingshemning?»
1. Hvordan brukes alternativ supplerende kommunikasjon i opplæringen?
2. Hvordan konkretiseres elevenes opplæringsmål i individuelle planer?
3. Hvordan organiseres opplæringen på avdelingen?
Metode:
Observasjon og intervju ble brukt som metode. Jeg observerte på samme avdeling i en periode på to uker og avholdt to intervjuer på slutten av perioden med to spesialpedagoger på avdelingen. Jeg observerte fellestimer på avdelingen og jeg fulgte 4 elever individuelt. Jeg fikk tilgang på de individuelle opplæringsplanene til de 4 elevene.
Resultater og diskusjon:
Jeg fulgte elevene i både individuelle timer og fellestimer. Pedagogene ved opplæringstilbudet vektlegger bruk av ASK og det tilpasses den enkelte elev. De jobber med læreplanmål for enkelte fag, på et mye lavere trinn enn det eleven faktisk tilhører. Dette har sammenheng med at elevene på avdelingen har lavere kognitive ferdigheter enn deres faktiske alder.
Elevene har undervisning i flere fag, som Norsk, Matte, Mat & Helse, Eventyr, Snakketime og Rim og Regler. Skolen skal være en arena hvor elevene lærer ut i fra sine forutsetninger, men de skal i tillegg få opplevelser og erfare nye ting. Elevene bruker talemaskin eller tegn til tale som kommunikasjonsverktøy. Pedagogene skriver individuelle opplæringsplaner hvor de tar utgangspunkt i fagplanen til Kunnskapsløftet. De kan tilpasse arbeidsmetoder og mål etter elevens utviklingspotensial. Avdelingen samarbeider med andre eksterne instanser, som for eksempel Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) og fysioterapeuter.
En slik avdeling kan skape gode utviklingsmuligheter for elevene, men det kan også begrense deres utvikling. Derfor må en alltid ha en bevisst holdning til undervisningsopplegget og kunne ha en kritisk vurdering til hvilke elever som får et slikt alternativt tilbud. Det foregår mye forskning på skolerelaterte tematikker i dag, men det er lite forskning på opplæringen på egne avdelinger for spesialundervisning ifølge Stortingsmelding nr. 18, Læring og fellesskap, (2010-2011). Elever med utviklingshemning skal ha et godt opplæringstilbud, og vi må være i endring og utvikling hele tiden for å tilstrebe god kvalitet på undervisningen. | nb_NO |