Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOmholt, Ola Kwang Joon Aksland
dc.date.accessioned2015-09-10T12:38:28Z
dc.date.available2015-09-10T12:38:28Z
dc.date.issued2015-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299355
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractDenne studien har sett på jenters motivasjon i kroppsøvingsfaget. Hensikten med studien har vært å se på hvordan jenter ved videregående skole opplever kroppsøvingsfaget, hva som motiverer dem i faget og eventuelle årsaker til mangelfull motivasjon. I denne studien har Selvbestemmelsesteorien hatt en sentral rolle for å forklare menneskets motivasjon. Det har i tillegg vært sentralt med teorier om kjønn og kjønnsroller, samt teorier om læring i kroppsøvingsfaget. Studie er en kvalitativ case-studie med en hermeneutisk- fenomenologisk tilnærming. Det er brukt det kvalitative forskningsintervju som metode for innsamling av data, både gjennom bruk av personintervju og fokusgruppeintervju. Det empiriske materialet besto av seks personintervjuer og to fokusgruppeintervjuer. Utvalget besto av seks jenter ved videregående skole, hvor tre går studiespesialisering og tre går yrkesfaglig retning. Våren 2013 ble det gjennomført en pilotstudie på samme temaområdet. Funnene viste at jentene ønsker å oppleve autonomi, mestring, annerkjennelse, rettferdighet, glede og trivsel i kroppsøvingsfaget. Det kommer frem at jentene synes at faget i større grad tilrettelegger for guttenes interesser, ferdigheter og forutsetninger. Jentene trekker frem at et for høyt konkurranse- og prestasjonsfokus kan oppleves som skremmende. Flere elever, og spesielt gutter, blir veldig fysisk aktive når det er konkurranser, noe som gjør at de prioriterer å vinne fremfor å inkludere alle elevene. Dette gjør at flere jenter føler seg oversett og blir skremt av deres adferd. Jentene gir også uttrykk for at det er viktig med varierte aktiviteter, og at organiseringen rundt disse er variert. Her ønskes det et redusert fokus på idrett, og da spesielt ballidretter. Derimot ønskes det mer av aktivitetene dans, lek og friluftsliv, i tillegg gis det uttrykk for at de ønsker nyere aktiviteter i faget. Flere faktorer spiller inn på hvorvidt jentene føler mestring, som hvor godt faget er tilrettelagt for den enkeltes interesser og forutsetninger, eller at de får positive bekreftelse på deres ferdigheter. Tilbakemeldingene kan enten være ifra eksterne personer, som lærer eller andre elever, eller gjennom at de føler fremgang og mestring. Det gis uttrykk for at jentene ønsker å oppleve glede i faget og bli indre motiverte, men for flere elever handler deltagelsen i faget i større grad om plikt, karakterer og eksterne motivasjonsfaktorer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectjenternb_NO
dc.subjectselvbestemmelsenb_NO
dc.subjectvariasjonnb_NO
dc.subjectkjønnsforskjellernb_NO
dc.subjectmutmasnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.titleMotivasjon i kroppsøvingsfaget hos jenter ved videregående skolenb_NO
dc.title.alternativeGirls motivation in physical education in high schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber163nb_NO
dc.relation.projectNorsk Samfunnsvitenskapelige Datatjeneste 40878nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge