Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRefvik, Linda
dc.date.accessioned2015-09-10T12:42:02Z
dc.date.available2015-09-10T12:42:02Z
dc.date.issued2015-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299357
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractForskning viser at barn helt ned i toårsalderen kan utvikle vennskap med jevnaldrende, og at språket er det viktigste redskapet vi har for å forstå oss selv og omverdenen. Språket er av avgjørende betydning både for sosial-, emosjonell- og intellektuelle utvikling, og lek ansees som den viktigste arena. I denne oppgaven er det små barns vennskap med jevnaldrende som er undersøkt, og analysene viser at det er stor grad av vennskapskompetanse blant 2,9 åringer. Over halvparten mestrer vennskap utover det som er forventet av alderstrinnet 2-3 år. 20 % er på vei til å mestre vennskapsrelasjoner med jevnaldrende for alderstrinnet 4-5 år. Analysene viser at det er sammenheng mellom vennskapskompetanse og verbale språkferdigheter, og at dess mer avansert leken blir, dess viktigere er den verbale språklige kompetansen. De språklige ferdighetene som er av størst betydning for at barn skal bli værende i lek med andre barn over tid, er gode kommunikative og pragmatiske ferdigheter der de greier å få andres positive oppmerksomhet, godt ordforråd, god uttale og kunne bruke spørreord. Analysene viser at de sosiale ferdighetene som har størst betydning, er evne til å kunne samarbeide og vise empati. I denne oppgaven er det blitt gjort kvantitative analyser av innsamla data fra Stavangerprosjektet «Det lærende barnet». Det er brukt data som ble samlet inn da barna var 2,9 år.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectsmåbarnnb_NO
dc.subjectvennskapnb_NO
dc.subjectspråkutviklingnb_NO
dc.subjectspråkferdigheternb_NO
dc.subjectkartleggingsverktøyene TRAS og ALLE MEDnb_NO
dc.titleSpråk og vennskap - om sammenhengen melllom språklig kompetanse og mestring av vennskap hos små barnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber90nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel