Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSunde, Kristin
dc.date.accessioned2015-09-10T12:54:05Z
dc.date.available2015-09-10T12:54:05Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299372
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractMålet med studien var å undersøke hvordan lærere som i starten av 1. trinn fikk vite om de hadde elever i klassen som kunne være i faresonen for å utvikle lesevansker opplevde situasjonen, og hva de vektla i undervisningen av disse elevene. Lærerne fikk identifisert elevene fordi 1. trinnet på skolene de jobber på er en del av På sporet prosjektet. På sporet er et forskningsprosjekt som startet høsten 2014, og har som mål å redusere antall elever som utvikler lese- og skrivevansker. I fokusgruppeintervjuer fikk lærerne på fire skoler, i alt 19 1. trinnslærere, formidlet sine opplevelser og erfaringer knyttet til identifiseringen. De transkriberte intervjuene har blitt kodet og kategorisert for å finne sammenfallende faktorer i datamaterialet. Funnene er presentert, analysert og drøftet i lys av relevant teori om tidlig innsats i begynneropplæringen, lesing og lese- og skrivevansker. Lærerne var positive til identifiseringen, spesielt fordi den kom så tidlig i skoleåret. De mente at de ville oppdaget elevene selv, men på et senere tidspunkt. Lærerne opplevde ikke at identifiseringen gjorde at de senket forventningene til elevene, men at identifiseringen ga dem mulighet til å følge opp elevene tidligere enn før. Den største forskjellen i undervisningen av risikoelevene, i forhold til de andre elevene, knytter seg til den ekstra lærertettheten skolene hadde forpliktet seg til som deltakere i På sporet. Lærerne fortalte ikke om systematiske og spesifikke tiltak. De ga uttrykk for usikkerhet om hva risikoelevene trengte spesielt, og at de ønsket å lære mer om dette.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectPå sporetnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjecttidlig innsatsnb_NO
dc.subjecttidlig identifiseringnb_NO
dc.subjecttidlige tiltaknb_NO
dc.subjectrisikoelevernb_NO
dc.subjectlesevanskernb_NO
dc.subjectskrivevanskernb_NO
dc.subjectlese- og skrivevanskernb_NO
dc.titleTidlig identifisering - er det nok? Læreres erfaringer knyttet til å få identifisert elever som kan være i faresonen for å utvikle lesevanskernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge