Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvendsen, Kirsten Marie
dc.date.accessioned2015-09-10T12:58:13Z
dc.date.available2015-09-10T12:58:13Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299374
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractFormål og problemstilling: Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan barnehager tilrettelegger og gjennomfører språkrelaterte aktiviteter for minoritetsbarn. Jeg vil søke etter hvordan pedagogene tenker omkring dette fenomenet, og hvordan de organiserer, planlegger og gjennomfører språkrelaterte aktiviteter i barnehagene. Prosjektets hovedproblemstilling er som følger: ”Hvordan blir norsk vokabulartilegnelse for minoritetsspråklige barn vektlagt på en 3-6 års avdeling?” Til å svare på problemstillingen har jeg utarbeidet to utdypende spørsmål som skal belyse problemstillingen fra forskjellige perspektiv. Disse er som følger: 1. ”Hvilken betydning har rammebetingelsene for gjennomføring av språkrelaterte aktiviteter?” 2. ”Hvordan kan en vite at barnet forstår begrepene i språket?” Metode: I denne studien er det brukt en kvalitativ fenomenologisk metode, med intervju og observasjon, for å finne ut hvordan styrer og pedagogisk leder i tre barnehager tenker og tilrettelegger omkring minoritetsspråkliges norskopplæring og språkforståelse. Resultater: Det kom frem av undersøkelsen at barnehager som har et sterkt fokus på språk, også har en bevissthet rundt sitt pedagogiske grunnsyn som er styrende for hvordan de planlegger, og hva de vektlegger i språkarbeidet i barnehagen. Resultatene viser en sammenheng mellom personalets kompetanse, og deres bruk av kartlegging for å sikre seg bevissthet om barns språkforståelse. Resultatene viser også en sammenheng mellom rammebetingelser, i form av personaltetthet, og gjennomføring av språkrelaterte aktiviteter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave;
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectminoritetsspråklige barnnb_NO
dc.subjectbarns språkforståelsenb_NO
dc.subjectrammebetingelsernb_NO
dc.subjectfenomenologisk metodenb_NO
dc.titleBarnehagen som ordlæringsarena for minoritetsspråklige barn.nb_NO
dc.title.alternativeKindergarten as environment for developing Norwegian vocabulary in minority children.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber86nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel