Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristian, Ystaas
dc.date.accessioned2015-09-10T13:09:18Z
dc.date.available2015-09-10T13:09:18Z
dc.date.issued2015-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299383
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med fire eldre vektløftere over 70 år, som har drevet med systematisk styrketrening gjennom et langt liv. Studien har en fenomenologisk tilnærming, hvor hensikten har vert å belyse hvilke helsemessige gevinster et langt liv med styrketrening kan gi, hva som motiverer eldre individer til fortsette med styrketrening og hvor sterke eldre vektløftere er i forhold til «vanlige» personer. Studien viser at det er mange helserelaterte gevinster ved å drive systematisk styrketrening gjennom et langt liv. Det er klare indikasjoner på at eldre vektløftere har en fysikk og muskelstyrke som gjør dem godt egnet til å klare de fysiske utfordringene de møter i hverdagen. Eldre vektløftere er i enkelte øvelser sterkere enn unge voksne utøvere i andre idretter på elitenivå. Det antydes at eldre vektløftere som har trent styrketrening gjennom et langt liv, fortsetter med aktiviteten også i høy alder. De viktigste motivasjonsfaktorene for å fortsette med styrketrening i høy alder er å holde den fysiske formen ved like og være en del av et sosialt fellesskap.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IH/2015;
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectstyrketreningnb_NO
dc.subjecteldrenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleEt langt liv med styrketreningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel