Not in employment, education, or training. En undersøkelse av hvorfor en person blir NEET.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2998734Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar opp problemstillingen "Hvorfor blir noen NEET". Det blirundersøkt om hvem som tilhører gruppen og det blir vist fram forskjellige undergrupper tilNEET gruppen. Undergruppene gjør det lettere å kategorisere problemene til hvorfor enperson er NEET. Det viktigste med oppgaven er hvorfor en person havner i NEETgruppen. Det blir tatt i bruk informasjon fra forskjellige studier om årsaker som har ført tilat en person ble NEET. Det er også inkludert intervju av 5 informanter som var i NEETgruppen en periode av livet sitt. Intervjuevene gir oss perspektivene til personer som bådevalgte NEET livet og de som var uheldige. Så blir litteraturen og intervjuenesammenlignet. Det fins forskjellige forklaringer på hvorfor noen bli NEET og i denneoppgaven blir det funnet ut at mesteparten av problemene ligger i utdanningsårene. Det blirogså funnet ut at mesteparten av NEET hører til de som er arbeidsledige som er enundergruppe. Et annet spørsmål er om det er aktøren eller strukturene som har skylden i atindivider blir NEET. Det blir diskutert litt om årsakene er en aktør eller struktur problem. This bachelor thesis addresses the issue "Why does someone become NEET". It researcheswho belongs to this group and it will present different subgroups that belongs to the NEETgroup. The subgroups make it easier to categorize why a person became NEET. The mostimportant task with this thesis is how a person falls into the NEET group. Information fromdifferent literatures about why someone became NEET is being used. There is alsoincluded a interview of 5 candidates who were NEET earlier in their life. The interviewswill give us perspective to people who chose NEET life and those who were unfortunate.Then the literature and interviews will compare. There are different explanations of whysomeone becomes NEET, and in this thesis, it is found out that most of the problems are inthe years of education. It is also discovered that most of the NEETs belong to theunemployed part of NEETs. Another question is if it's the actors or structure's fault thatindividuals become NEET. It is discussed a bit whether the causes are an actor or structureproblem.