Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDessingué, Alexandre
dc.contributor.authorNygård, Sander
dc.date.accessioned2022-06-25T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110337907:23186639
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000847
dc.description.abstractBegrepet Historisk empati ble satt inn i læreplanen gjennom fagfornyelsen i 2020, og det satte på mange måter fart på hvilken retning historieundervisningen skulle ta. Det er ikke lenger snakk om detaljfokusert undervisning der målet er at elevene bare skal sitte igjen med faktakunnskaper. Historieundervisningen skal sikte mot å skape forståelsesfulle elever, som evner å ta og forstå fortidsmenneskers perspektiver, og forstå deres følelser og situasjoner. Dette forskningsprosjektet undersøker hvordan man kan lage god undervisning som søker å skape historisk empati. Oppgaven er forankret i Endacott og Brooks (2013) sine teorier og modeller knyttet til begrepet historisk empati, men også hvordan man kan forme undervisningen basert på dette. Barton og Levstik (2004) sine teorier om perspektivanerkjennelse og omsorg er også sentrale i utformingen og gjennomføringen av opplegget, analysen, teorien og diskusjonen. Dataspillet This War of Mine er en svært viktig del i undervisningsopplegget, og den tidligere forskningens erfaringer blir brukt som en pekepinn på hva det er man skal tenke på i arbeidet med dataspill med fokus på historisk empati. Problemstillingen er som følger: Hvordan kommer historisk empati til uttrykk i elevenes tekstproduksjon og i forbindelse med bruk av dataspillet This War of Mine? Undervisningsopplegget ble gjennomført med en tidsramme på fire uker, og elevenes nedskrevne besvarelser danner selve grunnlaget for forskningens empiri. Prosjektet baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode, og datamaterialet for prosjektet ble samlet inn gjennom utvidede spørreskjemaer (refleksjonstekster) og elevlogger. Resultatene viser at alle 19 elevene som deltok på prosjektet viser ulike aspekter av historisk empati - både kognitiv og affektiv empati. Mye tyder på at grunnlaget elevene fikk før spillingen virkelig hjalp dem med å utvikle historisk empati.
dc.description.abstractHistorical empathy was introduced into the curriculum through «fagfornyelsen» in 2020, and in many ways it accelerated the direction in which history teaching should take. It is no longer a question of detail-focused teaching where the goal is to leave the students with only factual knowledge. History teaching now aims to create understanding students, who can take the perspectives of past people, and further understand their feelings and situations. This research project examines how to create good lesson plans that seeks to promote historical empathy. The thesis’ theory is rooted in Endacott and Brooks' (2013) theories and models related to the concept of historical empathy. Barton and Levstik’s (2004) theories of perspective recognition and «care» are also central to the design and the implementation of the plan, the analysis, the theory and discussion. The computer game This War of Mine is an integral part of the project, and the experiences through the previous research are used as a pinpointer to what to think about in the work with computer games that aims towards historical empathy. The research question is as follows: How does the students express historical empathy in text production and in connection with the use of the computer game This War of Mine? The teaching plan was carried out with a time frame of four weeks, and the students' written answers, forms the very basis for the research empirics. The project is based on a qualitative research method, and the data material for the project was collected through reflextion texts and student logs. The results show that all of the 19 students who participated in the study show different aspects of historical empathy - both cognitive and affective. There are clear indications that the foundation the students made before playing, helped them develop historical empathy.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHistorisk empati gjennom arbeid med dataspill. En undersøkelse av et undervisningsopplegg med formål å fremme elevers historiske empati gjennom dataspillet: This War of Mine.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel