Hvem er ikke-stemmeren?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3001815Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne tesen undersøker jeg noen av variablene som relaterer seg til velgerdeltakelse med fokus på individuelle variabler som ser ut til å påvirke valgdeltakelse. I den første delen, introduksjonen, går jeg over en artikkel fra 1944 for å sette tonen og skape et sammenligningspunkt. Jeg går deretter over deltakelsen i det moderne USA og går gjennom data fra det siste (2020) presidentvalget, før jeg fortsetter til Europa der jeg gjør det samme, men her bruker jeg heller litteratur enn statistikk. Deretter fortsetter jeg med å undersøke de tre tilsynelatende mest potente variablene, alder, kjønn og utdanningen nærmere og gir mitt eget synspunkter før jeg avslutter med en konklusjon. Det ser ut som at det er god grunn til å tro at mange av disse variablene har en sterk effekt, og jeg mener selv at disse effektene kan forklares med hvilken grad individer har tilgang til de samme sosiale ressursene. In this paper I do an examination of some of the variables that relate to voter participation with a focus on individual variables that appear to influence turnout. In the first part, the introduction, I go over a paper from 1944 to set the tone and create a point of comparison. I then go over participation in the modern United States going through data from the most recent (2020) presidential election, before continuing to Europe where I do the same, though relying more on literature than statistics. I then go on to examine the three seemingly most potent variables, age, sex, and education more closely and provide some of my own views before finishing of with my conclusion. There appears to be strong evidence for the potency of many of these variables, and I personally lean towards the idea that this potency can be explained by the availability of certain social resources.