PANDEMIENS PÅVIRKNING PÅ MOTIVASJONEN TIL LEDERE I HOTELLBRANSJEN
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3001825Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [561]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er motivasjon. Motivasjon er et viktig og spennende tema fordi det har mye å si for en arbeidsplass om den har motiverte ansatte. Hensikten med denne oppgaven er besvare problemstillingen: Hvordan har pandemien påvirket motivasjonen til ledere i hotellbransjen?
Jeg har gjennomført en kvalitativ studie hvor jeg har utført seks intervjuer av mellomledere i hotellbransjen i Stavanger. Da med utgangspunkt i en motivasjonsteori som handler om grunnleggende behov for menneskers motivasjon.
I konklusjonen kom jeg frem til at pandemien har påvirket motivasjonen til leder i hotellbransjen ved at selvbestemmelsen var lav under pandemien på bakgrunn av mindre å gjøre på jobb, andre måtte bestemme hvordan ting skulle gjøres og nye arbeidsoppgaver med lav grad av autonomi. Videre påvirket pandemien behovet for kompetanse ved at noen opplevde å øke kompetansen. Behovet for kompetanse ble også påvirket ved at informasjon og opplæring rundt smittevern ikke var bra, men og at de fikk nye arbeidsoppgaver som var lite utfordrende. Mestringsfølelsen ble svekket under pandemien og opplevelsen av utvikling ble og påvirket ved noen opplevde at arbeidsoppgavene ikke ga rom for det, mens andre opplevde utvikling og læring under pandemien. Pandemien påvirket behovet for tilhørighet negativt på bakgrunn av at mange ble permittert. Dette behovet ble forsterket ved at mange kjente på et ønske om å treffes å være sammen under pandemien.