Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDversnes, Torjus
dc.contributor.authorBurås, Lilly Anne
dc.date.accessioned2022-07-01T15:51:34Z
dc.date.available2022-07-01T15:51:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110337907:22696514
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002110
dc.description.abstractFra høsten 2022 vil den nye læreplanen i historiefaget være inkorporert i alle videregående skoleklasser. I fagfornyelsen blir historisk empati presentert som et av fagets kjerneelementer og øvelsen vil derfor prege historieundervisningen i de neste årene. Historisk empati handler om å forstå menneskene i fortiden på deres premisser, og vil igjen føre til en dypere forståelse av hendelsene og menneskene fra historien. Dette forskningsprosjektet undersøker hvilken betydning filmen Hidden Figures har for elevenes historiske empati og problemstillingen lyder som følger: Hvilken betydning har filmen Hidden Figures for elevers kognitive og affektive historisk empati, og hvordan kommer den til uttrykk? For å besvare problemstillingen har Barton og Levstiks (2004) kategorier om perspektiv-anerkjennelse og å bry seg om historien, og Ashby og Lees (1987) kognitive modell vært spesielt viktige. I tillegg har andre teorier om historisk empati og film vært med på å danne det teoretiske grunnlaget for masteroppgaven. Forskningsprosjektet baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode, hvor det har blitt gjennomført et undervisningsopplegg som strakk seg over tre uker. Forskningsprosjektets empiri kommer fra elevenes besvarelser av to spørreundersøkelser og observasjoner gjort under undervisningsøktene. Resultatene fra analysen viser at filmen i seg selv ikke kan stå for historieundervisningen alene. Kun 1 av 9 elever fikk en bedre kognitiv forståelse av perioden som ble undersøkt etter å ha sett Hidden Figures og uttrykkelsen av den affektive historiske empatien til elevene endret seg heller ikke vesentlig etter filmvisningen. Forskningsprosjektet har også fått frem hvordan Hidden Figures fungerte i klasserommet, og hvilke hensyn som må tas ved bruk av denne i historiefaget.
dc.description.abstractHistorical empathy is presented as one of the core elements (kjerneelement) in the history subject in LK20 and the conception will therefore affect the way we teach history in years ahead. Historical empathy is one’s ability to understand historical figures` decisions and actions in the past. This master thesis examines what effect the film Hidden Figures has on students` historical empathy and the thesis question is: What effect does the film Hidden Figures have on students` cognitive and affective historical empathy, and in what way is it expressed? To answer the thesis question, Barton and Levstiks (2004) categories on perspective recognition and care, and Ashby and Lees (1987) five cognitive levels of historical empathy has been particularly important. In addition, other theories about historical empathy and film has been used to form the theoretical foundation for this project. This study is based on a qualitative research method, where a three weeks long lesson plan has been completed. The study`s data comes from the students` reflections through two written surveys, and observations made through the three weeks period. The results from the study shows that film, in itself, cannot be used as a way of teaching history alone. Only one of the nine students achieved a better cognitive understanding of the period after watching Hidden Figures, and the expression of care did not get enhanced significantly after showing the film. This study has also managed to reveal how the film contributed to history teaching, and what to be aware of when choosing to show Hidden Figures in the classroom.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFilmens betydning for elevers historiske empati En undersøkelse av elevers historiske empati før og etter filmvisning av Hidden Figures
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel